Seminarier får svensk life science att blomstra: “Fyller rummet med rätt personer”
Den svensk-danska klusterorganisationen Medicon Valley Alliance, MVA, fortsätter att sätta Öresundsregionen på kartan som ett ledande nav för innovation och kunskapsutbyte inom life science. Ett koncept där företag kan bjuda in till seminarier i samarbete med MVA har blivit särskilt uppskattat av utländska bolag som är intresserade av Sverige och Danmark.
– På det här sättet kan företag testa om det finns potentiella partners och potentiella kunder. Det har verkligen blivit succé och vi upplever ett starkt ökande intresse när vi deltar i internationella konferenser, konstaterar David Munis Zepernick, chef för medlemskap och kommunikation vid Medicon Valley Alliance.
Seminarierna finns i tre format; Good Morning Meeting, som pågår i cirka två timmar, Boost Seminar, som sträcker sig över en halvdag och lämpar sig för workshops samt Full Day Conference som pågår en hel dag.
Under hösten har exempelvis Fortrea lyft hur AI kan öka produktiviteten inom klinisk forskning medan WuXi AppTec hållit seminarium om framgångsstrategier för läkemedelsutveckling. Innehållet kan variera mellan allt från patentskydd till logistik, säger David Munis Zepernick.
– Det handlar om att fylla rummet med rätt personer och det gör man när innehållet är tillräckligt intressant. Ett problemlösande fokus är nyckeln, att bolaget presenterar en aptitretare för hur man kan lösa en genuin utmaning.
Med hjälp av MVA:s muskler inom marknadsföring, vilket bland annat inkluderar en medlemsdatabas med över 5 000 yrkesverksamma inom life science-sektorn, sprids varje evenemang via inbjudningar, sociala medier och nyhetsbrev. På så sätt når företagen rätt målgrupp med minimal insats.
För mindre företag som vill testa nya marknader är konceptet särskilt värdefullt, påpekar David Munis Zepernick. Alternativet – att arrangera på egen hand – innebär både mer arbete och högre kostnader.
En unik aspekt av MVA:s modell är också att företagen kan välja att endast betala en tredjedel av priset – resten faktureras först när det står klart att evenemanget får tillräckligt många deltagare. Efter fyra veckors marknadsföring görs nämligen en utvärdering.
– Bolaget har översikt över alla som anmält sig så om man beslutar sig för att inte gå vidare har man ändå en lista med 20-25 potentiella leads, i form av individer och bolag som visat intresse. Det är ett väldigt uppskattat “worst case scenario”, säger David Munis Zepernick.
I dagsläget har MVA cirka 50 utländska medlemsbolag, med verksamhet i länder som Tyskland, England och Finland. Att priserna är reducerade för medlemmar ger fler utländska bolag incitament att bli medlemmar menar Zepernick – något som är helt avgörande för att Öresundsregionen ska fortsätta vara ledande inom life science.
– Genom att koppla samman lokala bolag med expertis från hela Europa blir regionen en del av ett större ekosystem. Seminarierna är inte bara värdefulla för bolagen utan också för deltagarna, för Medicon Valley Alliance och för svensk life science. Det är win-win-win-win.
SEMINARIER MED MVA
- Finns i tre varianter, Good Morning Meeting, Boost Seminar och Full Day Conference.
- Evenemanget kan hållas i såväl Skåne som Köpenhamn.
- Attraherar cirka 20-50 deltagare
- Som exempel är medlemspriset för ett MVA Good Morning Meeting 5 100 €.
- Vill du veta mer? Läs mer på mva.org eller kontakta David Munis Zepernick på dz@mva.org
MEDICON VALLEY ALLIANCE
- Ideell medlemsorganisation för det dansk-svenska life science-klustret Medicon Valley.
- Över 300 medlemmar, däribland life science-företag, universitet och sjukhus.
- Har sedan 1997 arbetat för att främja nätverk och utveckling inom life science i Öresundsregionen i Danmark och Sverige. Arbetar även internationellt med att marknadsföra regionen samt för att initiera samarbeten och attrahera arbetskraft.