Sensorer som lossnar och buggar i appar – fler klagomål på medicinteknik
Läkemedelsverkets nya e-tjänst för anmälan av problem med medicintekniska produkter har lett till en markant ökning av rapporter från privatpersoner. Särskilt många av anmälningarna gäller produkter för personer med diabetes.

”I de fall problem uppstår vid användning av en medicinteknisk produkt behöver Läkemedelsverket få kännedom om detta via rapportering till oss, säger Helena Henriksson, gruppchef på Läkemedelsverket”, till Medtech Magazine. Foto: Magnus Aronson och Colourbox
I juni 2024 lanserade Läkemedelsverket en ny digital tjänst där privatpersoner kan anmäla upplevda problem med medicintekniska produkter. Life Sciene Swedens systertidning Medtech Magazine har sett närmare på anmälningarna som kom in under det första halvåret med den nya e-tjänsten. Det visar sig att det skett en fördubbling jämfört med året före.
– Det är viktigt att patienternas och konsumenternas erfarenheter tillvaratas. Anmälningar från privatpersoner kan bekräfta en trend som vi kanske har noterat via hälso- och sjukvårdens rapportering, säger Helena Henriksson, gruppchef vid enheten för medicinteknik på Läkemedelsverket, till tidningen.
Läs hela artikeln på Medtech Magazine.