23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

GSK vann kampen mot Sanofi om HPV-vaccin

Glaxosmithkline gick segrande ur upphandlingen av HPV-vaccin hos Sveriges kommuner och landsting, SKL.
Bolagens produkter

är likvärdiga när det gäller att förebygga cancer i livmoderhalsen enligt SKL, men när sista budet var lagt i februari var Sanofi Pasteurs bud nästan en tredjedel dyrare än Glaxosmithkline, GSK:s. Avtalet som gick till GSK och deras preparat Ceravix gäller i två år med möjlighet till två års förlängning. GSK:s bud innebär en årlig kostnad på 31 miljoner kronor för att vaccinera flickor i årskurs fem och sex, medan Sanofis bud för vaccinet Gardasil låg på 47 miljoner kronor.

– Gardasil skyddar även mot kondylom vilket vi tagit hänsyn till, men upphandlingen gällde i första hand inte det, säger Bo Claesson som har arbetat med upphandlingen på SKL.

Båda bolagen har

lämnat rabatter i kampen om det slutliga avtalet, men GSK:s Cervarix blev i slutänden billigare för SKL än konkurrentens bud.

- Rabatterna var större än vi hade väntat oss men i slutändan blev Gardasil nästan 50 procent dyrare i anbudspriset än Cervarix, säger Stockholms läns landstings upphandlare Tomas Lundberg till Läkemedelsvärlden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.12