23948sdkhjf

Satsade internationellt direkt

När Atlas Antibodies kommersialiserade sina produkter gick de inte via den svenska marknaden. Detta trots begränsad kunskap om export och en liten marknadsföringsbudget.
Affärsidén var att göra de antikroppar som togs fram i proteinkartläggningsprojektet Human Protein Atlas tillgängliga för forskare runt om i världen. När bolaget bildades 2006 var det därför självklart att satsa globalt.

– Vi tänkte internationellt direkt. Den svenska marknaden för forskningsantikroppar är mycket liten, säger Marianne Hansson, vd för Atlas Antibodies.

Med minimal marknadsföringsbudget , företaget lade bara upp information och länkar på ett fåtal webbplatser, började man ta emot beställningar från hela världen.

– Det var lättare än jag hade föreställt mig.

Och att kunderna är forskare har betydelse, tror Marianne Hansson.

– Dels tror jag att de är mer benägna att testa nya saker och dels är det de som fattar köpbeslutet. Antikroppar är en förbrukningsvara och är de slut måste man köpa nya.

Att produkten är unik är också avgörande. Tack vare HPA-projektet kan Atlas Antibodies erbjuda antikroppar som de är ensamma om.



Den största svårigheten
i internationaliseringen var dokumentation och att förstå andra länders regelverk, men det löste man genom att helt enkelt läsa på. När bolaget efter två år funderade på hur man kunde växa stod man inför alternativen att bilda dotterbolag utomlands eller att arbeta med en distributör. Atlas Antibodies valde det senare.

– Att sätta upp egna dotterbolag kostar mycket pengar. För oss var en global distributör en bättre lösning och tack vare det fick vi en stor försäljningsökning.

I dag har bolaget 19 anställda och en omsättining på 32,5 miljoner kronor.

– Men än så länge har vi bara en procent av den totala marknaden för forskningsantikroppar och vi vill givetvis ta större marknadsandelar, säger Marianne Hansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.114