23948sdkhjf

Nätverk vägen till nya marknader

Ett brett nätverk är ett ovärderligt verktyg för att ta sig till nya marknader, var en av slutsatserna från gårdagens Sweden Bio CEO Summit.
Under en halvdag i går onsdag samlades 170 personer från branschen på Operaterassen i Stockholm för årets Sweden Bio CEO Summit. Temat för dagen var globalt ledarskap – hur ett företag på smidigast möjliga sätt kan ta sig till nya, internationella marknader. En återkommande punkt under dagen var vikten av nätverk ­– att ett brett nätverk med samarbetspartners i olika länder kan vara ett ovärderligt verktyg för att ta steget ut i världen.

På plats under mötet var bland annat nätverksforskaren Angelika Lindstrand, gästforskare vid Stanford University. Hon berättade om hur olika roller i nätverk kan utnyttjas.

- I ett nätverk kan man bland annat vara en central aktör. Det kan dock vara en svår roll att få för små bolag som kanske snarare ska satsa på så kallad embeddedness – att vara inbäddad i nätverket och fungera som en brygga som kopplar ihop olika aktörer, sade hon.

Angelika Lindstrand poängterade att olika kontakter ger olika resurser och att det därför är viktigt med ett heterogent nätverk. En samarbetspartner med kunskap om den marknaden som man vill ta sig till kan vara ovärderlig, menade hon, och lade till att många fokuserar för mycket på det nätverk de har i dag istället för att fundera över vart man vill komma och vilka kontakter som behövs för det.

Ett företag som lades fram som exempel var Uppsalabaserade Bioarctic Neuroscience. Företaget utvecklar behandlingar mot neurologiska sjukdomar. Huvudprojektet gäller utvecklingen av antikroppsbehandlingen BAN2401 mot Alzheimers sjukdom. Grundaren Pär Gellerfors utnyttjade sitt nätverk från sin tid på Pharmacia och Upjohn för att starta upp ett samarbete kring Alzheimer-projektet med japanska Eisai som nu har pågått i tio år.

Även Moberg Pharma , Orexo och Abigo Medical var på plats för att tala om sin väg ut på den internationella marknaden. Fler tips gav Business Sweden och med på plats var även konsultföretaget Awapatent som ville upplysa om den nya patentstrategi som för tillfället diskuteras i EU. Tanken med den nya strategin är att införa enhetspatent som gäller i 25 EU-länder istället för att patent ska behöva sökas i varje enskilt land. Om denna nya strategi antas så kommer det även att inrättas en ny patentdomstol i EU.

Under eventet presenterades även Sweden Bios årliga pipelinerapport . Den visade att svenska läkemedelsbolag har fler projekt i klinisk utvecklingsfas i år än förra året samt att fler projekt har bytt fas i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085