ett resultat efter skatt på 20,7 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2015. Det kan jämföras med 14,4 miljoner under motsvarande period året innan. Resultatet per aktie uppgick till 1,19 kronor (0,84).
Nettoomsättningen uppgick till106 miljoner kronor (79,4) och rörelseresultatet blev 29,7 miljoner kronor (17,6). Under senaste tolvmånadersperioden ökade försäljningen med 41 procent, och rensat för valutaeffekter med 30 procent.
Biogaia hade enganska blygsam ökning av rörelsekostnaderna, men bedömer att bolaget, i takt med att nya kliniska prövningar startas upp, kommer att vara tillbaka till en ökningstakt på mellan 15 och 20 procent.
- Den positiva utveckling vi sett i de flesta av våra marknader fortsätter och det är glädjande att försäljningen på den stora italienska marknaden åter ökar efter att en av våra två distributörer där har bytt ägare. Däremot har vi sett en negativ utveckling i den viktiga finländska marknaden, noterar bolagets vd Peter Rothschild.
går fortsatt mycket bra, men Biogaias distributör där har haft något för stora lager efter en "out of stock situation" i juni och förskjuter därför en del order till början på nästa år istället för under fjärde kvartalet.
Vidare tillverkar Nestléen mycket större andel av sina behov av kulturer till modersmjölksersättning själva vilket gör att Biogaias försäljning av kulturer till dem minskar kraftigt. Detta påverkar däremot inte BIogaias resultat.
är skjuten på framtiden och Biogaia arbetar nu på alternativa planer för denna marknad. Under tiden säljer bolaget sina produkter på fem sjukhus för att förbereda en regelrätt lansering i hela landet.
- Sammantaget gör detta att fjärde kvartalet, som vi ser det nu, kommer att blir förhållandevis svagt i relation till förra årets mycket starka fjärde kvartal. Ett kvartal är emellertid för kort för att bedöma företagets situation och jag vidhåller att tolv-månader löpande är ett lämpligt mått. Trots ett möjligt svagt fjärde kvartal är det vår bedömning att helåret kommer att visa ett mycket tillfredställande resultat och bedömningen av vår långsiktiga utveckling är fortsatt mycket positiv, säger Peter Rothschild.
Tidigare under veckanmeddelade Biogaia att Peter Rothschild nästa år ska
lämna över vd-rollen till Axel Sjöbladsom i dagsläget är vd för Getinge Sverige samt VP North and Central Europe. I samband med detta tar Peter Rothschild istället över som chef för Biogaia-koncernen. På samma gång så kommer han även att stödja utvecklingen av Biogaia Japan, vara arbetande styrelseordförande i koncernbolagen Twopac, IBT och Capable samt styrelseordförande i Metabogen,
där Biogaia har investerati utveckling av mikrobiombaserade produkter och koncept.
Biogaia är ettsvenskt bioteknikbolag som utvecklar och säljer probiotiska produkter som främst baseras på bakterien Lactobacillus reuteri.
Läs mer om Biogaia.