23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ger upp försäljningsmål

AstraZeneca kommer inte att uppnå försäljningsmålen för blodproppshämmaren Brilinta, meddelar bolaget.
Läkemedelsbolaget AstraZenecas

långsiktiga försäljningsmål gällande blodproppshämmaren Brilinta om 3,5 miljarder dollar är inte längre inom räckvidd.

Det sade företagets

Brilinta-chef Ludovic Helfgott till Reuters på tisdagen.

På tisdagsmorgonen

meddelades negativa resultat kring Brilinta i en jämförande studie med Sanofis konkurrent Plavix. Detta då Brilinta inte kunde sägas vara bättre än Plavix för patienter med artärsjukdomen PAD .

I samband med

att Pfizer försökte köpa Astra Zeneca under våren 2014 försvarade sig det svensk-brittiska läkemedelsbolaget bland annat med att ge ut nya långsiktiga försäljningsmål till år 2023. Intäkterna var då tänkta att överträffa 45 miljarder dollar, varav Brilinta skulle nå 3,5 miljarder.

Under 2015 uppgick

Brilinta-försäljningen till 619 miljoner dollar.

Brilinta, som även

kallas Brilique, är en av AstraZenecas tillväxtplattformar. Det är ett viktigt läkemedel för den svenska verksamheten, bland annat då all tillverkning äger rum i bolagets produktionsanläggning i Södertälje.

Den aktiva substansen

i Brilique är ticagrelor, som verkar genom att binda till och hämma aktiviteten hos receptorn P2Y12 och på så vis motverkar bildningen av blodproppar.

Läs även:

Framåt för Brilique i Sverige

AstraZenecas blodförtunnare beviljas subventionering i ny dos. ”Brilique är ett livräddande läkemedel med en stark svensk anknytning”, kommenterar Stefan Woxström, vd för AstraZenecas svenska marknadsbolag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141