23948sdkhjf

Moberg köper varumärke

Förvärvar sprayen DermoPlast mot smärta och klåda.
Läkemedelsbolaget Moberg Pharma ska förvärva varumärket DermoPlast för 47,6 miljoner dollar, motsvarande drygt 420 miljoner kronor, plus lagervärde.

DermoPlast är en utvärtes spray som används vid hudsprickor och hudskador, för att lindra smärta och klåda. Den kommer att säljas via olika apotekskedjor och stormarknader i USA som Moberg Pharma redan har försäljning hos, till exempel CVS, Walgreens, Rite Aid, Walmart och Target. Det kommer även att bedrivas direktförsäljning av produkten till sjukhus, med fokus på hudsprickor, skador och ingrepp i underlivet hos kvinnor i samband med och efter förlossning.

Förväntningen är att DermoPlast kommer att bli Moberg Pharmas näst största produkt. Tillsammans med Kerasal Nail och New Skin utgör produkten nu ett av bolagets tre större strategiska varumärken.

Förvärvet av DermoPlast finansieras med bolagets befintliga tillgångar samt genom en riktad nyemission. Genom den ska Moberg Pharma ta in totalt 148 miljoner kronor. Teckningskursen i emissionen är 52 kronor per aktie. De som kommer att delta är både svenska och internationella investerare av institutionell karaktär.

Moberg ska dessutom genomföra en obligationsemission för att ta in ytterligare 215 miljoner.

– Efter en noggrann utvärdering är jag oerhört nöjd över att vi nu också säkrat finansieringen för att kunna genomföra detta betydande förvärv för Moberg Pharma. Transaktionen förväntas bidra positivt till vår försäljning och lönsamhet och bidra till vårt långsiktiga finansiella mål att leverera lönsam tillväxt och en ebitda-marginal på 25 procent, säger Peter Wolpert, vd för Moberg Pharma, i ett pressmeddelande.

Stockholmsbaserade Moberg Pharma bedriver egen läkemedelsutveckling samt in- och utlicensiering av receptfria produkter.

Läs även:
Moberg avyttrar PediaCare
Säljer av verksamheten för 46 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172