ska förvärva varumärket DermoPlast för 47,6 miljoner dollar, motsvarande drygt 420 miljoner kronor, plus lagervärde.
utvärtes spray som används vid hudsprickor och hudskador, för att lindra smärta och klåda. Den kommer att säljas via olika apotekskedjor och stormarknader i USA som Moberg Pharma redan har försäljning hos, till exempel CVS, Walgreens, Rite Aid, Walmart och Target. Det kommer även att bedrivas direktförsäljning av produkten till sjukhus, med fokus på hudsprickor, skador och ingrepp i underlivet hos kvinnor i samband med och efter förlossning.
Förväntningen är attDermoPlast kommer att bli Moberg Pharmas näst största produkt. Tillsammans med Kerasal Nail och New Skin utgör produkten nu ett av bolagets tre större strategiska varumärken.
Förvärvet av DermoPlastfinansieras med bolagets befintliga tillgångar samt genom en riktad nyemission. Genom den ska Moberg Pharma ta in totalt 148 miljoner kronor. Teckningskursen i emissionen är 52 kronor per aktie. De som kommer att delta är både svenska och internationella investerare av institutionell karaktär.
genomföra en obligationsemission för att ta in ytterligare 215 miljoner.
– Efter en noggrann utvärdering är jag oerhört nöjd över att vi nu också säkrat finansieringen för att kunna genomföra detta betydande förvärv för Moberg Pharma. Transaktionen förväntas bidra positivt till vår försäljning och lönsamhet och bidra till vårt långsiktiga finansiella mål att leverera lönsam tillväxt och en ebitda-marginal på 25 procent, säger Peter Wolpert, vd för Moberg Pharma, i ett pressmeddelande.
bedriver egen läkemedelsutveckling samt in- och utlicensiering av receptfria produkter.
Läs även:
Säljer av verksamheten för 46 miljoner kronor.