23948sdkhjf

Sociala medier hittar försökspersoner

| Av Lisa von Garrelts | Tipsa redaktionen

Det är ofta svårt att rekrytera personer till kliniska studier. Att använda sociala medier visar sig nu mycket framgångsrikt.

Allra flitigast på sociala medier är kvinnor mellan 15 och 25 år, det visar statistik från Internetstiftelsen som varje år undersöker svenskarnas internetvanor. Dessutom söker kvinnor i större utsträckning än män information om hälsa och medicin på nätet. Detta har bolaget Effektiva Media tagit fasta på då de i två separata rekryteringar av kvinnor till kliniska studier använt sig av olika sociala medieplattformar för att hitta deltagare. Svaret lät inte vänta på sig: på fyra dagar rekryterades runt 1000 kvinnor till en klinisk studie om PMDS, Premenstruell dysforisk störning.

– Kvinnor är early adopters när det handlar om internet, sociala medier och olika e-tjänster, det märktes inte minst när Snapchat var nytt. Det är kvinnor som kommer att driva utvecklingen av e-hälsa, säger Gustav Ceder på Effektiva Media.

Kvinnor lägger mer tid på generella sociala medier, som Facebook, Instagram och Snapchat, jämfört med män som oftare är mer aktiva på plattformar som är inriktade på specialintressen.

– Vi ser att kvinnors beteende på sociala medier är just socialt drivet. Kvinnor diskuterar, tipsar och delar vidare, medan män i större utsträckning söker information om ett specialintresse.

Den traditionella rekryteringsmetoden, en annons i tidningen, har visat sig allt mindre framgångsrik och det har ibland varit svårt, eller tagit mycket lång tid, att få ihop tillräckligt många deltagare till studierna – samtidigt pågår diskussioner om hälsa och sjukdom i full skala på sociala medier, något som Effektiva Media ville ta vara på.

– Vi har utvecklat en egen programvara som gör det möjligt för oss att kartlägga var på nätet man talar om en specifik sjukdom eller specifika besvär. Genom att söka efter vissa nyckelord och begrepp kan vi identifiera var de kvinnor som vi söker efter är aktiva. Där kan vi rikta in vår annonsering till den aktuella kliniska studien. Fördelen är även att informationen lätt kan delas vidare och på så vis får vi bollen i rullning och till rätt målgrupp, förklarar Gustav Ceder.

Ytterligare en fördel är att det på ett tidigt stadie går att bestämma vilka som ska exponeras för annonsen utifrån till exempel geografisk hemvist, något som kan reducerar bortfallen från en studie i ett senare skede. Därefter går rekryteringen till som vanligt: människor anmäler sitt intresse att delta och den kliniska prövningsledaren gör urvalet.

Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lovande resultat för Klarias cannabisläkemedel

Har genomfört proof of concept-studie.

Tobaksjättens oväntade vision

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Follicum tar in 56 miljoner

Nuevolution löser dansk patentstrid

De håller koll efter transplantation

Genom att följa virusinfektion kan sjukhusen förebygga komplikationer.

Nyhetsbrev

Cereno redo för fas II

Arkiv

Antibiotikafri startup får tre miljoner

Krönika: Hur ska staten hjälpa patienterna?

Hur ska staten påverka genom att göra fler utredningar, undrar Hanna Brodda, chefredaktör för Life Science Sweden.

De får 50 miljoner till hjärnforskningen

Milstolpe ger pengaregn över Bioarctic

“Läkemedelskandidaten har potential att bli en behandling som modifierar sjukdomsförloppet i tidig Alzheimers sjukdom.”

Ny strategi att behandla tuberkulos

200 miljoner till kvalitetsregister

Hon blir ny ordförande för Lif

”Vi måste bygga omvärldstryck”

För att få professionen, administrationen och politikerna att göra upp krävs omvärldstryck genom en samlad patientkår. Det menade Anders Lönnberg under första upplagan av mötet Fokus Patient.

Stabilt läge för smittsamma sjukdomar – men gonorré ökar

Samarbete för framtidens läkemedelstillverkning

Lämnar TLV för IVO

Sofia Wallström blir ny generaldirektör för IVO och lämnar därmed TLV.

Exporterar sin affärsutveckling till Ryssland

Svenskar skeptiska till AI i sjukvården

Svenskar anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscher. Post och logistik hamnar i topp. Sämre är det med sjukvården som hamnar i botten av Tietos undersökning över svenskarnas syn på AI.

Internationell forskning i Umeå mot dödliga virus

Läkemedel mot överaktiv blåsa kopplas till åderförkalkning

Stort varsel på Karolinska

För att få ekonomin i balans varslas nu 550 personer på sjukhuset. "Alla måste hjälpas åt".

Ihop ska de förbättra följsamheten hos patienten

Sandoz och Pilloxa samarbetar för att förbättra följsamheten till medicinering hos transplanterade patienter med hjälp av en smart läkemedelsdosett.

Från börsen till startup

EU-pengar till probiotikabolag

1

Gunther organiserar patienter

Här vill flest jobba

Värvad från restaurangbranschen

Eurocine vaccines ordförande lämnar

Lovande behandling mot fentanylmissbruk

Köper upp AI-teknik för embryon

EMA-godkänt för Wuxi STA i Shanghai

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Han tar över på Karo

Se alla Medlemsnytt

Sänd till en kollega

0.129