Sociala medier hittar försökspersoner

| Av Lisa von Garrelts | Tipsa redaktionen

Det är ofta svårt att rekrytera personer till kliniska studier. Att använda sociala medier visar sig nu mycket framgångsrikt.

Allra flitigast på sociala medier är kvinnor mellan 15 och 25 år, det visar statistik från Internetstiftelsen som varje år undersöker svenskarnas internetvanor. Dessutom söker kvinnor i större utsträckning än män information om hälsa och medicin på nätet. Detta har bolaget Effektiva Media tagit fasta på då de i två separata rekryteringar av kvinnor till kliniska studier använt sig av olika sociala medieplattformar för att hitta deltagare. Svaret lät inte vänta på sig: på fyra dagar rekryterades runt 1000 kvinnor till en klinisk studie om PMDS, Premenstruell dysforisk störning.

– Kvinnor är early adopters när det handlar om internet, sociala medier och olika e-tjänster, det märktes inte minst när Snapchat var nytt. Det är kvinnor som kommer att driva utvecklingen av e-hälsa, säger Gustav Ceder på Effektiva Media.

Kvinnor lägger mer tid på generella sociala medier, som Facebook, Instagram och Snapchat, jämfört med män som oftare är mer aktiva på plattformar som är inriktade på specialintressen.

– Vi ser att kvinnors beteende på sociala medier är just socialt drivet. Kvinnor diskuterar, tipsar och delar vidare, medan män i större utsträckning söker information om ett specialintresse.

Den traditionella rekryteringsmetoden, en annons i tidningen, har visat sig allt mindre framgångsrik och det har ibland varit svårt, eller tagit mycket lång tid, att få ihop tillräckligt många deltagare till studierna – samtidigt pågår diskussioner om hälsa och sjukdom i full skala på sociala medier, något som Effektiva Media ville ta vara på.

– Vi har utvecklat en egen programvara som gör det möjligt för oss att kartlägga var på nätet man talar om en specifik sjukdom eller specifika besvär. Genom att söka efter vissa nyckelord och begrepp kan vi identifiera var de kvinnor som vi söker efter är aktiva. Där kan vi rikta in vår annonsering till den aktuella kliniska studien. Fördelen är även att informationen lätt kan delas vidare och på så vis får vi bollen i rullning och till rätt målgrupp, förklarar Gustav Ceder.

Ytterligare en fördel är att det på ett tidigt stadie går att bestämma vilka som ska exponeras för annonsen utifrån till exempel geografisk hemvist, något som kan reducerar bortfallen från en studie i ett senare skede. Därefter går rekryteringen till som vanligt: människor anmäler sitt intresse att delta och den kliniska prövningsledaren gör urvalet.



Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Östergötland får ny forskningsdirektör

Alteco föremål för utredning i Italien

Bolaget är ett av 16 företag som är föremål för utredning och eventuellt åtal i Italien.

Framgång för Moberg mot svamp-konkurrent

Framsteg för kvinnor med kronisk inflammatorisk sjukdom

Nu kan Cimzia användas före, under och efter graviditet.

Uppflyttning för Immunicum

Genetisk analys kan ge bättre behandling mot depression

Dålig effekt av SSRI-preparat kan bero på patientens genuppsättning.

Nyhetsbrev

Ny medicinsk direktör på Pfizer

Arkiv

Forskning om barncancer får 120 miljoner

När Barncancerfonden delar ut pengar får Karolinska institutet mest.

Han är Årets cancerforskare

Cannabisfest på börsen

De senaste veckorna har många företag som odlar cannabis rusat på börsen.

Ny vd på Kronans apotek

Inleder med att resa runt till bolagets apotek i landet.

Nu lanserar Apoteket Pcure

I kampen mot läkemedelsrester i naturen lanserar nu Apoteket en möjlighet för privatpersoner att minska sina utsläpp.

MSD värvar

Vem är tomten i vår julkalender?

Lucka 23 - vem finns här?

Lucka 22 - se vem som finns här

Det här har ni läst mest i år

Macchiarini, omdömen om svenska lärosäten, nedläggningar av produktionsanläggningar och profiler som får fina priser – allt detta har lockat er till läsning i år. Men det allra mest lästa är något annat…

5 miljoner till dåligt utforskad koppling

Lucka 21 - Vem finns här?

Hon blir programchef på UIC

Ny topp till Vetenskapsakademien

Professor Dan Larhammar har valts till ny preses av Kungl. Vetenskapsakademien – ett av målen är att folkbilda och att synas i samhällsdebatten.

Pharmacologs samarbete med Uppsala förlängs

Lucka 20 - Vem döljer sig här?

Varje dag fram till jul får vi här veta vad profiler i life science-världen har på sin önskelista.

Macchiarini granskas igen

Lucka 18 - Öppna och se

Lucka 17 - Titta vem som finns här

Puls öppnar kontor i Stockholm

Karin Hederstierna verksamhetschef

Mer functional food för Probi

Trimmad jäst kan skapa läkemedel

Positivt för diabetesvaccin

Pila pharma tar nästa steg

Lucka 9 - se vem som döljer sig här

Färre drabbas av stroke

Grafen kan döda bakterier

Ökad risk för död och frakturer – EMA utreder

Sänd till en kollega

0.252