23948sdkhjf

Mycket mod på exportdag med Swedenbio

Goda exempel, tuffa utmaningar och mycket mod. Det genomsyrar Swedenbios dag om hur svenska life science-bolag erövrat världen och hur Sveriges attraktionskraft ökar.

Under en halvdag i Stockholm drog Swedenbio ihop sina medlemmar för att prata om exportfrågor på Grand Hotell i Stockholm. Rubriken Att ta steget ut – och samtidigt stanna kvar, blev en pedagogisk dag med många personliga berättelser om hur finansiering och etablering har skett när life science-bolagen tar klivet ut. Det finns flera sätt att ta sig an världen förstod publiken, men en faktor stack ut i alla berättelser; mod.

– Flera gånger har vår grundare varit beredd att riskera allt, hela företaget, för att kunna ta nästa steg. Nu tar han inte samma risker, vi är 4000 anställda, men det behövs inte heller. Men ska du växa gäller det att vara modig, sa Magnus Fastmarken, marknadsdirektör på SHL group.

Anna Fahlgren, vd på Bioreperia, berättade om deras resa ut i Europa, som gick genom Basel.

– Du behöver en partner och det handlar om att ringa. Ring den högste vd:n, på den marknad som du vill in på, det är bara att ringa, men du måste våga ringa rätt nivå, sa hon.

För Orexo var vägen in i USA inte lika spikrak när deras största produkt direkt hamnade i en patensstrid.

Var det värt ansträngingen, frågade moderator Helena Strigård, vice vd och policychef på Swedenbio.

– Många frågade oss hur vi skulle ha råd att gå in i USA, nu frågar folk vad vi ska göra med alla pengar, så, ja det har varit värt. Hade vi inte vunnit patentstriden hade det inte varit lika lätt fråga att svara på, svarade Nikolaj Sörensen, vd Orexo, och fortsatte: 

För en tid sedan fick jag kontakt med en mamma som fått hjälp med sin heroinberoende dotter, då tänker jag att det är mitt jobb att se till att vi ska kunna rädda fler flickor där ute.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093