23948sdkhjf

Saromics vd: Sökordsoptimering och relationer är vårt recept

| Av Björn Walse | Tipsa redaktionen

Björn Walse, vd på Saromics Biostructures, ger sina bästa råd för hur ett litet biotech-bolag ska växa och få internationellt genomslag.

När vi startade Saromics Biostructures 2006 funderade vi mycket på hur vi skulle nå ut internationellt. Vi startade bolaget i princip utan kapital och planen var att växa organiskt genom att sälja strukturbestämningstjänster. En av våra grundare hade börjat intressera sig för ”internet marketing” och med en hemsnickrad hemsida såg han till att vi hamnade högt upp på listan av träffar för internetsökningar med termer som ”protein crystallography services”. I och med denna relativt begränsade insats har vi idag vuxit betydligt. Vi har över 95 procent av våra kunder utomlands och har utfört uppdrag åt fem av världens tio största läkemedelsbolag.

Hur har vi lyckats med detta? Är denna tidiga sökordsoptimering den enda aktiviteten som bidragit till våra försäljningsframgångar internationellt? Naturligtvis inte, även andra aktiviteter har varit viktiga. Här kommer några tips på vad som fungerat för oss för att nå ut internationellt.

Vi har fortsatt arbetet med sökordsoptimering. Numera hamnar vi överst eller bland de tre översta träffarna för en mängd olika sökord relaterade till vår verksamhet. Detta är betydligt viktigare än påkostade annonskampanjer i tryckta tidskrifter med begränsad spridning. Mer än hälften av våra nya kundkontakter kommer fortfarande via vår webbsida som ett resultat av att en potentiell kund gjort en internetsökning. Det skulle vara alltför resurskrävande för ett litet bolag som vårt att ha försäljningsrepresentanter som täcker de största marknaderna i Nordamerika, Europa, Asien och Australien. Låt hemsidan göra jobbet i stället och underlätta för potentiella kunder att ta kontakt!

”Att sälja är att bygga relationer” har någon sagt. Jag kan inte nog instämma i detta. Att bygga relationer med existerande och potentiella kunder är en process som tar lång tid men att sakta men säkert bygga upp ett ömsesidigt förtroende blir alltid belönat. Vi har fokuserat på att vända oss direkt till ”beställarna” hos våra kunder, det vill säga direkt till forskarna som har ett problem eller en frågeställning som våra analyser kan lösa. Detta leder inte bara till att de flesta av våra kunder återkommer med nya beställningar utan också till att vår personal får en förståelse för alla de olika frågeställningar en kund kan ha. Erfarenheterna detta ger kan sedan appliceras på nya projekt och skapa nya relationer. I de flesta fall är samröret med kunden strikt konfidentiellt men i en del fall kan vi dela med oss av våra erfarenheter, till exempel via en vetenskaplig publikation. På så sätt kan goda relationer användas för att öka branschens förtroende för vårt arbete.

Till sist vill jag slå ett slag för att skapa en internationell miljö också i den egna organisationen. Ska man nå ut internationellt så måste man ha en internationell ”attityd” även hemmavid. Vi har haft turen att lyckas samla 11 olika nationaliteter i vår organisation. Behöver jag ens nämna hur viktigt det är för relationsskapandet att kunna delta i en projektdiskussion på franska eller delta i ett videomöte där det huvudsakligen pratas japanska?

Med detta internationella genomslag kan det te sig lite konstigt att vi varit mindre framgångsrika på den svenska marknaden. Beror det på brist på marknadsföringsaktiviteter eller saknas helt enkelt behovet av 3D-strukturinformation hos svenska bioteknikbolag? Jag tror ingetdera utan tror helt enkelt att många svenska bolag är mindre mogna då det gäller att använda proteinstrukturinformation i sina projekt. Våra amerikanska klienter vet exakt vad de vill ha och hur informationen skall tillämpas för att föra deras projekt framåt. Jag upplever att så inte riktigt är fallet hos svenska bolag. Just nu finns en ypperlig möjlighet för svenska bolag att bekanta sig med hur strukturinformation kan användas i deras projekt via denna utlysning från Vinnova.  Missa inte detta tillfälle!

__________________________________________

Exportrådet – tidning och branschorganisation jobbar ihop

Svenska bolag vet från början att de måste erövra världen, svensk life science-industri behöver utländskt kapital och ska Sverige och Norden bli stora i världen - behövs samarbeten.

Exportrådet är branschorganisationen SwedenBio och Life Science Swedens samarbete för utbyte av erfarenhet, kunskap och nätverk. Tillsammans är vi starka.

Välkommen du också!

Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Prebiotikabolag noteras

Nätjournaler inte så jobbiga som väntat

Forskningsproppen närmar sig - nu kommer inspelen

Inför forskningspropositionen hösten 2020 börjar inspelen från branschens aktörer komma. Stiftelsen Forska Sverige har lämnat sina synpunkter på regeringens forskningspolitik.

Mindre antibiotika till djur

Försäljningen i Europa har minskat med 32 procent sedan 2011, visar ny rapport.

Nyhetsbrev

1

Mediciner ger kaxig fisk

Arkiv

Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen

– Sveriges läkare har fått nog. Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen, säger förbundets ordförande Heidi Stensmyren. Det är de dåliga möjligheterna till fortbildning som ligger till grund för anmälan.

KS först med ny cancerbehandling

Jobb & Karriär
Hon lämnar Athera – efter 13 år

Vd-byte i Athera när Carina Schmidt går vidare till nya uppdrag – James Hall tar över.

De får 28 nya professorer

Bioscience: Tekniker för framtidens hälsa

Arocell gör studie med Tammerfors sjukhus

Oasmia vill ta in 400 miljoner

Ny tillverkare för genterapibolaget

Prövar låginflammatorisk kost mot barnreumatism

På Akademiska sjukhuset prövas så kallad låginflammatorisk kost som kompletterande eller alternativ behandling vid inflammatorisk ledsjukdom hos barn och tonåringar.

Första läkemedlet för bara en patient

I en ny artikel beskrivs det förmodade första fallet av ultra-personalized medicine – ett läkemedel till en åttaårig flicka med en ovanlig genetisk sjukdom.

Tomater trolig källa till salmonella

Ett 70-tal personer har smittats av salmonella. En utredning visar att småtomater är den troliga källan till utbrottet.

Förseningar tynger Biogaia

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Galderma bygger nytt

Planerar ny tillverkningsanläggning i Uppsala och visar upp lovande resultat från studie med ready to use-lösning av botulinumtoxin.

Här tjänar man bäst

Jättarna hamnar utanför i ny lista över de biopharma-bolag som betalar bäst.

Myndigheten varnar: Kosmetika används fel

Hallå där Anders Blanck

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Jobb & Karriär
MSD-topp till Lif

Jobb & Karriär
Hon ska leda Boehringer Ingelheim

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Krönika: Våga satsa på stora marknader

Alzinova byter tillverkare

Bukfetma farligare för kvinnor än män

Jobb & Karriär
Skyndar på utvecklingen av AI

1

Missnöjd med budgeten

Bästa inkubatorn finns i Umeå

Cellavision köper bolag för 268 miljoner

Jobb & Karriär
Ny HR-direktör till Link

Se alla Medlemsnytt

ZEISS One-hour Seminar

Learn how you can benefit from ZEISS LSM 900 in less than an hour!

One-hour Seminar

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Om du är intresserad av "Live Cell Imaging in Different Technologies", är den här workshop för dig!

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Alitea-varumärket firar 40 år!

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Om du är intresserad av ”super-resolution imaging”, så ska den här workshop vara bara för dig!

Om du är intresserad av ”super-resolution imaging”, så ska den här workshop vara bara för dig!

Flexicon lanserar PF7

Sänd till en kollega

0.131