23948sdkhjf

Saromics vd: Sökordsoptimering och relationer är vårt recept

| Av Björn Walse | Tipsa redaktionen

Björn Walse, vd på Saromics Biostructures, ger sina bästa råd för hur ett litet biotech-bolag ska växa och få internationellt genomslag.

När vi startade Saromics Biostructures 2006 funderade vi mycket på hur vi skulle nå ut internationellt. Vi startade bolaget i princip utan kapital och planen var att växa organiskt genom att sälja strukturbestämningstjänster. En av våra grundare hade börjat intressera sig för ”internet marketing” och med en hemsnickrad hemsida såg han till att vi hamnade högt upp på listan av träffar för internetsökningar med termer som ”protein crystallography services”. I och med denna relativt begränsade insats har vi idag vuxit betydligt. Vi har över 95 procent av våra kunder utomlands och har utfört uppdrag åt fem av världens tio största läkemedelsbolag.

Hur har vi lyckats med detta? Är denna tidiga sökordsoptimering den enda aktiviteten som bidragit till våra försäljningsframgångar internationellt? Naturligtvis inte, även andra aktiviteter har varit viktiga. Här kommer några tips på vad som fungerat för oss för att nå ut internationellt.

Vi har fortsatt arbetet med sökordsoptimering. Numera hamnar vi överst eller bland de tre översta träffarna för en mängd olika sökord relaterade till vår verksamhet. Detta är betydligt viktigare än påkostade annonskampanjer i tryckta tidskrifter med begränsad spridning. Mer än hälften av våra nya kundkontakter kommer fortfarande via vår webbsida som ett resultat av att en potentiell kund gjort en internetsökning. Det skulle vara alltför resurskrävande för ett litet bolag som vårt att ha försäljningsrepresentanter som täcker de största marknaderna i Nordamerika, Europa, Asien och Australien. Låt hemsidan göra jobbet i stället och underlätta för potentiella kunder att ta kontakt!

”Att sälja är att bygga relationer” har någon sagt. Jag kan inte nog instämma i detta. Att bygga relationer med existerande och potentiella kunder är en process som tar lång tid men att sakta men säkert bygga upp ett ömsesidigt förtroende blir alltid belönat. Vi har fokuserat på att vända oss direkt till ”beställarna” hos våra kunder, det vill säga direkt till forskarna som har ett problem eller en frågeställning som våra analyser kan lösa. Detta leder inte bara till att de flesta av våra kunder återkommer med nya beställningar utan också till att vår personal får en förståelse för alla de olika frågeställningar en kund kan ha. Erfarenheterna detta ger kan sedan appliceras på nya projekt och skapa nya relationer. I de flesta fall är samröret med kunden strikt konfidentiellt men i en del fall kan vi dela med oss av våra erfarenheter, till exempel via en vetenskaplig publikation. På så sätt kan goda relationer användas för att öka branschens förtroende för vårt arbete.

Till sist vill jag slå ett slag för att skapa en internationell miljö också i den egna organisationen. Ska man nå ut internationellt så måste man ha en internationell ”attityd” även hemmavid. Vi har haft turen att lyckas samla 11 olika nationaliteter i vår organisation. Behöver jag ens nämna hur viktigt det är för relationsskapandet att kunna delta i en projektdiskussion på franska eller delta i ett videomöte där det huvudsakligen pratas japanska?

Med detta internationella genomslag kan det te sig lite konstigt att vi varit mindre framgångsrika på den svenska marknaden. Beror det på brist på marknadsföringsaktiviteter eller saknas helt enkelt behovet av 3D-strukturinformation hos svenska bioteknikbolag? Jag tror ingetdera utan tror helt enkelt att många svenska bolag är mindre mogna då det gäller att använda proteinstrukturinformation i sina projekt. Våra amerikanska klienter vet exakt vad de vill ha och hur informationen skall tillämpas för att föra deras projekt framåt. Jag upplever att så inte riktigt är fallet hos svenska bolag. Just nu finns en ypperlig möjlighet för svenska bolag att bekanta sig med hur strukturinformation kan användas i deras projekt via denna utlysning från Vinnova.  Missa inte detta tillfälle!

__________________________________________

Exportrådet – tidning och branschorganisation jobbar ihop

Svenska bolag vet från början att de måste erövra världen, svensk life science-industri behöver utländskt kapital och ska Sverige och Norden bli stora i världen - behövs samarbeten.

Exportrådet är branschorganisationen SwedenBio och Life Science Swedens samarbete för utbyte av erfarenhet, kunskap och nätverk. Tillsammans är vi starka.

Välkommen du också!

Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Life Science Sweden tar sommarledigt

Vi på redaktionen går på semester och är tillbaka på kontoret igen den 3 augusti. Vi hoppas att ni får en riktigt trevlig sommar! 

Jobb & karriär
Flera förändringar i Oncopeptides ledning

Rockad och nyrekrytering karaktäriserar bolagets tillsättning av ny vd samt forskningschef.

Regeringen tillsätter coronakommission

Finans
Lipigons nyemission övertecknad

Studie: Fler skulle kunna vara immuna mot covid-19

Preliminära resultat pekar på att fler kan vara immuna mot covid-19, även om de fått negativt antikroppssvar.

Nyhetsbrev

Gileads besked – så mycket kommer remdesivir kosta

Priset för att behandla en covid-19-patient med remdesvir landar på 21 800 kronor. – Det är lite lägre än vad jag trodde, säger Anders Sönnerborg till Life Science Sweden.

Arkiv
1

Krönika
Torgny Fornstedt: Analytisk kemi måste hitta tillbaka till sina rötter

Det behövs fler kunniga analytiska kemister både på universiteten och inom industrin, skriver Torgny Fornstedt i en krönika.

Keminyheter
Sverige vill ha en EU-gemensam kemikaliestrategi

Lovande resultat för oral terapi vid atopiskt eksem

Jobb & karriär
Mattias Bergqvist ny ledamot i Scandinavian CRO

Atrogi får anslag för fetmaforskning

LSS in English
Marie Gårdmark: Do EMA and FDA talk to each other?

Of course they do! The collaboration started already in 2003, writes Marie Gårdmark in a column.

Remdesivir på väg mot EU-godkännande

Det europeiska läkemedelsverket EMA:s vetenskapliga kommitté rekommenderar remdesivir för godkännande för behandling av covid-19.

Finans
Aegirbio debuterar på Nasdaq First North

Stor genomslagskraft för immunterapi i Sverige

Internationell uppståndelse kring Tegnells sommarprat

Utländska medier har uppmärksammat Anders Tegnells uttalande där han beskriver andra länders agerande kring coronapandemin som ”galenskap”.

Keminyheter
Rötter och grenar blir vårdkläder

2

Tom Britton: ”Nivån för flockimmunitet är lägre än vad vi trott”

Nya matematiska modeller pekar på att flockimmunitetsnivån är kraftigt lägre än vad man tidigare trott, och att immuniteten i dagsläget spelar en större roll, enligt en ny rapport.

Vitalis blir digital konferens

Jobb & karriär
Maja Johansson blir chef för nya vaccinanläggningen i Umeå

Sedan en månad tillbaka är Maja Johansson ny site manager för Diamyd Medicals nya tillverkningsenhet i Umeå.

Remdesivir ges till barn med covid-19 i ny studie

Finans
Avgiften för klinisk läkemedelsprövning ökar med 250 procent

Ansökningsavgiften för kliniska prövningar höjs från 50 000 kronor till 123 000–148 000 kronor till följd av en ny EU-förordning, enligt rapport från Läkemedelsverket.

FDA godkänner första behandlingen mot ovanlig bensjukdom

Amerikanska läkemedelsmyndigheten har godkänt Crysvita (burosumab-twaza) som injektionsbehandling för patienter med tumörinducerad osteomalaci, TIO.

1

Positivt besked om blodplasmastudie och covid-19

Selectimmune rekryterar ny vd

Tillväxtanalys ska bevaka life-science industrins utveckling

Vinnova stödjer KTH:s testkit för antikroppar mot covid-19

Jobb & karriär
Abigo nyanställer

Elektas vd avgår med omedelbar verkan

Ansiktsmask krävs för covidskydd enligt Science-artikel

Jobb & karriär
Cellavision tappar vd

Keminyheter
Kemikalieinspektionen i topp i arbetsplatsranking

1

Apotea och Werlabs säljer antikroppstest för covid-19

Läkemedelsverket förbjuder ett till covidtest

Röntgen visar hur coronaviruset förökar sig

Jobb & karriär
Micropos får ny vd

Se alla Medlemsnytt

Cobra signs supply agreement with AstraZeneca

Ny medarbetare till PharmaRelations i Norge

PharmaRelations stärker upp med ny konsultchef

Join us for a webinar on confocal microscopy!

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Improve your metrology skills, also @home.

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Cleaning and Disinfecting Microscope and Optical Components

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Are you working from home?

Busch Vacuum Solutions levererar till sjukhustrailers i USA

Centralisering av vakuum från Busch Vacuum Solutions

Increase efficiency in the lab!

Verifiering vid tillverkning av Ventilatorer

Busch levererar vakuumsystem till akutsjukhus i Madrid

Samarbete mellan Busch i Schweiz och Frankrike mot Corona

Rening av gaser med vakuumteknik från Busch Vacuum Solutions

Optimize measurement plans remotely with free ZEISS CALYPSO

Find what you need from the ZEISS Industrial Quality world.

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Ny Country Manager PharmaRelations Norge

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Last week, we introduced ZEISS Lightsheet 7.

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

Sänd till en kollega

0.125