23948sdkhjf

Krönika: Welcome to the Circus

"Alla" är där - JP Morgan-veckan i San Francisco är navet för investeringar, industrirepresentanter och forskning. Här ger Johan Strömquist, VD för NDA Group, sin syn på veckan och tipsar om hur du får ut mest av veckan.

Inledningen på året kännetecknas, för mig såsom för många andra i vår bransch, av frenetiskt nätverkande och möten med industrirepresentanter från världens alla hörn. Det är inte för inte JP Morgan-veckan i San Francisco kallas för ”The Circus”. Alla som vill synas och höras i läkemedelsindustrin vet att detta är tillfället då alla aktörer finns samlade på en och samma plats.

Tiotusentals människor flockas och gator, torg, ja, till och med klädbutiker, fylls av dräkt- och kostymklädda kvinnor och män böjda över prospekt, diskuterandes forskning och investering.

Norden i världen

Intressant nog är vårt nordiska ekosystem väl representerat under veckan, trots att evenemangen som pågår där sker på andra sidan jorden. Det går inte en dag utan att jag träffar Svenska eller andra nordiska bröder och systrar i vimlet, där för att visa upp nordisk innovation och attrahera internationella investeringar. Behovet av att komma ut, andas den internationella friskluften, hitta inspiration, bygga kontakter och kanske till och med nå nästa finansieringsstolpe är alla uppenbara drivkrafter.

Som en av de Svenska branschkollegorna berättade:

Jag läste för inte så länge sedan en marknadsanalys av någon av byråerna i Sverige kring ett av våra svenska biotechbolag. De beskrev hur stor marknaden var i Sverige och vad företaget därmed hade för potential. Snacka om att missa poängen!”

Vad denna kollega avsåg är förstås att antalet läkemedelsutvecklande företag som betraktar ett enskilt land som sin marknad kan räknas på den figurativa fläktreparatörens högra hand. Vår marknad är global – full stop.

Men det är inte bara patienter och läkare som återfinns över hela världen; i allt högre grad är det bortom det egna landets, och till och med Europas, gränser som kapitalet hägrar. Den starkaste finansmarknaden, räknat i börsvärde, private equity och family offices – det vill säga i princip allt väsentligt – är förstås den amerikanska. Det kinesiska intresset av att investera internationellt i innovation - fintech och intressant nog förstås även biotech - har dock katalyserats de senaste åren av den kinesiska regeringens omkalibrering från fastigheter och turism till innovation och hightech-industrier.

Detta märks på JPM.

Det är därmed inte konstigt att så många nordiska företag väljer att synas och höras här.

Det är en pilgrimsfärd – detta är läkemdelsutvecklingens Mecka.”

Visst, det kostar en slant att presentera men jag publicerar streamen på vår hemsida och det faktum att vi är här visar nivån på vår ambition.”

Olika motivationer i samma generella riktning – vi finns, vi har något att komma med och vi vågar visa upp oss på världens största scen. Nordiskt mod som behövs för att hela tiden höja ribban för vår innovation och konkurrenskraft.

Hur gör man?

Det är dock inte alltid ett lätt steg att ta. Var börjar man? Hur får man i alla fall tillbaka pengarna (veckan är notoriskt kostsam)?

Mitt tips till företaget som ännu inte slängt sig ut i vimlet kring Union Square är att börja enkelt och att sätta förväntningarna på rätt nivå. Tänk så här:

  • JPM är inte platsen där man dyker upp och plötsligt landar en stor investering. Här börjar du grunda för långsiktiga investerarrelationer eller bygger på existerande för att på längre sikt skapa ett bra underlag för din verksamhet.

  • JPM är en utmärkt plats för promotion. Har ni nyheter att släppa i början på året? Gör det under JPM. Håller ni en presentation på någon av de många konferenserna? Annonsera detta och lägg upp presentationen på er hemsida. Skapa uppmärksamhet kring er närvaro för att få ut värde bortom veckan själv.

  • Ta hjälp av kontakter som redan varit där. Med över 100 nätverksmottagningar under veckan och många olika konferenser att delta på är det ovärderligt att prata med någon som varit där förut. Jag hade själv aldrig fått ut så mycket av min första vecka om jag inte först pratat med en branschkollega och tagit del av hans erfarenhet.

  • Utnyttja att alla är där. Varje minut som inte spenderas i samtal med någon person du inte kan träffa där hemma är missad potential. Nätverka, nätverka, nätverka är det som gäller. Här kan andra personers nätverk återigen hjälpa dig – se till att bli introducerad och våga kliva fram och säga hej. Även när du inte har chansen att träffa just de personer du önskar träffa, se till att prata med dem du kan träffa.

Kritiskt med kontaktytor

I Sverige har vi dessutom den eminenta fördelen att vi har en mycket aktiv branschorganisation som naturligt nog arbetar med att bana väg för Svensk innovation. Swedenbios internationella kontaktskapande är en självklar del i deras arbete med att arbeta för att stärka medlemsföretagens ställning på världsmarknaden och skapa en bredare samverkan.

Detta arbete kommer bli allt mer kritiskt ju mer beroende vi blir av internationellt kapital för att ge bränsle till vår svenska innovationsmotor – och ju bättre arbetet går, desto bättre kommer vi bli på att borra efter detta bränsle.

Genom samarbeten med branschorganisationer i andra regioner, genom kontaktförmedlande och genom att de själva drar en internationell publik till nordiska arrangemang skapas en trifecta av möjliggörande resurser som är få länder förunnat. Dra nytta av det när du börjar planera inför JPM-veckan 2021.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094