23948sdkhjf

Små life science-företag drabbas hårdast av pandemin

Vissa företag går på högvarv medan andra kämpar för sin överlevnad. Allra tuffast är det för mindre företag, enligt en ny rapport från stiftelsen Swecare.

Coronapandemin har påverkat både små och stora företag inom life science-sektorn, men det är de mindre företagen som påverkats mest negativt, enligt Swecares senaste rapport från branschen. Totalt sett hade nästan lika många företag påverkats negativt som positivt, men 73 procent av de mindre företagen hade enbart fått negativa konsekvenser av pandemin. Det handlar om minskad försäljning, tillgången till kunderna, handelshinder och logistikutmaningar.

Läs också: KVA tillsätter expertgrupp om corona

– Om man är ett litet bolag har man betydligt mindre marginaler, och har man en ny produkt på marknaden som kanske inte hunnit slå igenom är man mycket känsligare för det intäktsbortfall vi ser, säger Maria Helling, vd för Swecare till Life Science Sweden.

Under våren har det i olika medier rapporterats mycket om problem för exporten och importen i Europa. Inom life science-branschen har det också funnits problem med produktion, logistik, försäljning och kontakt med kunder. Men krisen har också manat till utveckling och innovation. 

– Det har varit problem med produktionen och logistiken men det har man med tiden ändå hittat lösningar kring, även om det varit dyra lösningar ibland, säger Maria Helling

Oro för framtiden

Hur pandemins effekter kommer utvecklas framöver är en fråga utan svar, men många av Swecares medlemmar uppger att de ser negativt på utvecklingen det närmsta halvåret.

Läs också: Munskydd rekommenderas i Finland

– De största orosmolnen är att affärerna skjuts upp, jag tror att det är det som drabbar mindre företag i högre utsträckning. Stora affärer och investeringar sker inte i det läget som är nu, speciellt om det man erbjuder inte har någon koppling till pandemin.

Det går följaktligen bättre för företag som kan erbjuda en lösning för sjukvården under pandemin, men för företag med produkter som inte är högaktuella i just den här krisen kan marknaden vara i princip stilla.

– Vården som ofta är kunden är helt absorberade av att ta hand om den kris vi befinner oss i och de har inte tid att träffas, därför är det ett stort problem att få tag på nya kunder. Den största problematiken är försäljningen och intäkterna. Jag tror också det är därför många uppger att man är ganska oroade för det kommande halvåret och den kommande tiden.

Efterfrågan på kunskapsutbyte

Enligt Maria Helling finns det en stor efterfrågan på kunskapsutbyte och hon menar att Swecares rapport är ett sätt att tillmötesgå behovet. De satsar även på att sprida information via sociala kanaler där de lyfter flera företags erfarenheter av hur de hanterat krisen. Huvudfrågan för Swecare är ändå hur man får igång försäljningen. 

– Vårt huvuduppdrag är i grunden att hjälpa företagen till export, men de verktyg vi har i dagsläget funkar inte. Vi kan inte resa, vi kan inte samla stora grupper eller hålla konferenser. Men vi måste få igång försäljningen, och vi måste kunna följa upp befintliga kunder och hitta nya kunder. Här jobbar vi på högtryck för att hitta hur man gör det under de här omständigheterna. Vi kommer bli tvungna att utveckla digitala sätt.

Har du några tips till företag som har det svårt just nu? 

– Se till att ta hjälp. Försök att använda de nätverk där ni är med och ta hjälp.

Swecares rapport baseras på svar från 54 medlemmar och genomfördes under april och maj 2020. Rapporten har kompletterats med uppgifter från Business Sweden, Swedish Medtech och Läkemedelsindustriföreningen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094