23948sdkhjf

Hon ska leda GSK:s spin-off inom konsumenthälsa

Haleon – så lyder namnet på det nya bolag inom konsumenthälsa som inom kort knoppas av från brittiska läkemedelsjätten Glaxo Smith Kline, GSK. – Den här lanseringen är en milstolpe för oss på resan mot att bli ett nytt, fristående bolag, säger Anja Schwarz, Sverigechef för den nya organisationen, till Life Science Sweden.

Det nya namnet Haleon (som ska uttalas "Hay-Lee-On") är inspirerat av det gamla engelska ordet "hale", vilket betyder ”i god hälsa”, och det ursprunglingen grekiska "leon" som betyder lejon och är förknippat med styrka.

Spin-offen planeras bli verklighet i mitten av detta år, då GSK har aviserat en uppdelning av sin verksamhet i två fristående bolag: det ena med fokus på vaccin och läkemedel, det andra med inriktning på konsumenthälsa och företagets storsäljare, som till exempel Alvedon, Voltaren, Otrivin och Sensodyne.

– Det har varit en resa för oss. Vi har gjort en serie av lyckade investeringar och strategiska förändringar inom konsumenthälsoområdet, och integrerat produktportföljer som förvärvats från Novartis och Pfizer de senaste åren, säger Anja Schwarz.

Det nya konsumenthälsoföretaget har en årlig försäljning på närmare 10 miljarder pund, motsvarande 127 miljarder kronor, och har 24 000 anställda globalt.

Anja Schwarz utsågs till Sverigechef för bolaget i januari. Hon har arbetat med konsumenthälsa inom GSK-koncernen i 18 år, och haft en rad olika ledande befattningar i Europa. Närmast kommer hon från rollen som landschef för GSK Consumer Healthcare i Norge.

– Mitt fokus i Sverige kommer bland annat att ligga på egenvård och tillgång på läkemedel, och på hållbarhetsfrågor, där vi har ambitiösa mål, säger Anja Schwarz.

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & karriär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079