23948sdkhjf

Så kan life science-bolag locka investerare

Finns det något framgångsrecept för life science-bolag som vill få in kapital från investerare? Ja, faktiskt. Life Science Sweden talar med en av arrangörerna bakom branschdagen "Executive Insights". 

Trots det ekonomiska läget finns det pengar i life science, något som Life Science Sweden rapporterat om tidigare. Men, marknaden har förändrats radikalt de senaste två åren.

– Förändringen är jättestor, förut räckte det i princip med att du höll på med någonting inom life science så köpte folk aktier som galna. Nu är det bara de riktigt bra bolagen, med bra science och bra management, som med lätthet tar in pengar, säger Anna Törner, grundare av konsultbolaget SDS Life Science.

Så, hur gör man då sitt bolag mer aptitligt för investerare? Med den frågeställningen anordnade SDS Life Science, tillsammans med Bio Stock och DNB, nyligen evenemanget “Executive Insights” med föreläsningar, paneldiskussioner – och pauser.

– Folk behöver nätverka. Så det första vi bestämde var att vi ska ha väldigt mycket pauser, det är nästan viktigast. Vd:ar får en chans att prata med varandra, man lär sig något och kan förbättra sitt bolag lite efteråt, säger Maria Lundberg, vd för SDS Life Science.

Helt avgörande för att locka investerare i dag är bolagets varumärke – och personer, enligt Maria Lundberg. 

Ett bolag som ingen någonsin har hört talas om, med luddiga formuleringar och en okarismatisk vd, vem vill satsa pengar på det Anna Törner

Under evenemanget gav Cecilia Perlind, varumärkesexpert, Ikea som exempel, ett företag som inte behöver göra mer än säga “nu är det vår” så vet alla att de ska till Ikea för att köpa nya vårmöbler. Anna Törner instämmer.

– Det är så mycket brus på marknaden i dag, ska du ägna tio minuter åt att berätta vem du är så har du redan förbrukat “the attention span” – istället för att kunna förmedla ditt budskap om vilken studie du behöver pengar till. Att vara etablerad, med tydliga frontpersoner, där marknaden vet vad du står för, hjälper.

Är det kört om man inte är etablerad?

– Nej, har du bra vetenskap och ett bra team så går det ändå. Men bra science, storytelling och tydlighet är jätteviktigt. Ett bolag som ingen någonsin har hört talas om, med luddiga formuleringar och en okarismatisk vd, vem vill satsa pengar på det? Det gäller att förpacka sitt budskap noga och lättillgängligt, säger Anna Törner.

– Som bolag behöver du hela tiden be investerare och aktieägare om pengar. Du måste stå för något för att någon ska vilja investera i dig.

Sist men inte minst är det viktigt för bolag inom life science i dag att framstå som trovärdiga, påpekar Maria Lundberg.

– Du måste tro på din idé, men du måste också ha en bra plan för hur du ska ta den vidare framåt. Du ska helst ha tagit planen många varv innan du tar den vidare till investerare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078