23948sdkhjf

Vi behöver större men inte fler företag

Det behövs inte incitament för att starta fler bolag i branschen, i stället behöver vi identifiera vad det är som får dem att växa.
Vinnovas gedigna genomgång ( läs artikel) av branschen visar att läget, trots allt, är okej för svensk life science. Astrazeneca och Pfizer har sparkat folk. Men mellanstora företag som exempelvis Q-med och Vitrolife har knogat på och anställt. Det finns en mindre grupp mellanstora bolag som har klarat finanskriser och den skakiga investerarsituationen rätt bra. Och exporten från läkemedelsindustrin fortsätter att vara stark. Enligt kommerskollegium exporterade vi för 37 miljarder under 2010, lika mycket som året innan.

Jag ledde nyligen en kapitalmarknadsdag för bolag inom life science. Det var en späckad dag där 17 vd:ar presenterade sina resultat och framtidsförhoppningar för en stor hop skeptiska analytiker och aktieägare. Jag har gjort samma övning några gånger tidigare och kan konstatera att de vanligtvis självsäkra vd:arna var kanske självsäkrare än någonsin. Överlag hyfsade resultat eller goda forskningsresultat presenterades. Knappast några kioskvältare, som en investerare sade i en paus, men få katastrofer.

Men det som oroar är att vi är så förbaskat dåliga på att bygga bolag. Det finns enligt Vinnovarapporten tre gånger så många mikrobolag (1–10 anställda) i dag jämfört med tio år sedan. Man skulle ju kunna tycka att vissa av de här borde ha förmåga att växa. Men inte. Bolagen i storleksordningen ovanför mikrobolagen blir inte fler. Mikrobolagen verkar mest vara enmansbolag som forskare använder för att kunna göra avdrag för resor eller utrustning.

Det behövs inte incitament för att starta fler bolag i branschen, i stället behöver vi identifiera vad det är som får dem att växa.



Till och med politikerna
har fattat detta. För några år sedan pratade näringsminister Maud Olofsson väldigt mycket om hur viktigt det var med småföretag för Sverige, men har nu insett att det är växtkraften i småbolagen som är det avgörande, inte antalet. Det är dags för oss i life science-branschen att förstå det också.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062