23948sdkhjf

Storbolagen kan inte längre förlita sig på nya block busters

För vårt kära Astrazeneca var det kanske en av de viktigaste somrarna på många år. FDA lämnade besked om två viktiga produkter och dessutom genomfördes försäljningen av Astra tech.
Godkännandeprocessen för Astrazenecas nya typ av blodproppshämmare, Brilinta (ticagrelor), eller Brilique, som produkten heter i Europa, har man kunnat följa under lång tid i pressen och i juli fick Astrazeneca äntligen ett positivt svar från FDA. Regulatoriska myndigheten i EU hade sagt ja redan i december 2010 medan FDA vid den tidpunkten utfärdade en förfrågan om ytterligare information. Den nya blodproppshämmaren ska minska risken för hjärtinfarkt samt hjärt- kärlrelaterade dödsfall hos vuxna med akut kranskärlssjukdom.

Detta kommer troligen bli Astrazenecas nästa storsäljare även om analytikerna har en stor spridning vad gäller så kallade peak sales för produkten, från någon miljard dollar per år till ett par, och kursen rusade inte iväg när det positiva beskedet kom. Orsaker till detta kan vara att läkemedlet Plavix, som säljs och marknadsförs av Bristol-Myers Squibb och Sanofi-Aventis, som kanske är den största konkurrenten till Astrazenecas produkt, kan ha generiska kopior redan under 2012 och att FDA ger rekommendationen att man ska undvika höga doser av aspirin samtidigt som man tar Brilinta.

Samtidigt som Astrazeneca fick det positiva beskedet om Brilinta åkte de på ett bakslag från en av en av FDA:s rådgivande kommittéer för registreringsansökan av dapagliflozin. Läkemedlet utvecklas tillsammans med Bristol-Myers Squibb för patientgruppen som lider av typ 2-diabetes.

Astrazeneca är troligen det big pharma-bolag som bäst symboliserar svårigheterna med att ta fram nya storsäljande produkter samtidigt som produktportföljerna blir äldre och generiska kopior finns runt knuten. Bolaget måste till exempel hitta ersättare till tre av sina storsäljare som riskerar att få generiska konkurrenter kommande år. Nexium, Seroquel och Crestor har alla ett IP-skydd som är på väg att gå ut. Och de stora kostsamma studierna bakom gör inte det hela mindre smärtsamt. Plato-studien, som låg till grund för Brilinta-godkännandet, inkluderade till exempel nästan 20 000 personer i 43 länder.

Astrazeneca är inte ensam om att ha ett antal storsäljare vars patentskydd är på väg att försvinna. Lipitor från Pfizer, Plavix och Zyprexa från Eli Lily är andra exempel på storsäljare där vi kommer att se generiska kopior inom kort. Sju av de 20 mest sålda läkemedlen i USA kommer att ha tappat sitt patentskydd innan utgången av 2012. Detta är något som läkemedelsindustrin och investerare har oroat sig för och väntat på under en längre tid, och vi går nu in i den perioden.

Förhoppningsvis kommer detta att gynna patienterna och sjukvården, samtidigt som det ställer stora krav på bolagen att ta fram nya produkter och hitta kostnadsbesparingar. Det är också något vi kommer att se mer av framöver.

Och i stället för att, som många andra big pharma-bolag, försöka differentiera sin affärsmodell för att hitta andra tillväxtområden väljer Astrazeneca att sälja ut sitt medicintekniska bolag Astra tech. Affären blev klar i juni. Köparen är det amerikanska bolaget Dentsply. Astrazeneca har ingen större diagnostisk verksamhet, inget bolag som tar fram och säljer generiska läkemedel, ingen direkt fokus på orphan drugs, de är inte så stora inom bioteknik och de har nu inte heller någon medicinteknisk division. Detta gör Astrazeneca till det kanske mest renodlade av alla större läkemedelsbolag. Och deras jakt på en ny blockbuster går vidare samtidigt som de har meddelat att de ska dra ned på kostnaderna för FoU, vad det nu kommer att få för konsekvenser. Astrazeneca måste, likt många andra bolag, hitta sin tillväxt utanför Europa och Nordamerika för nya och gamla produkter, för att förlita sig på att ta fram nya block busters kan de inte längre.

Okee Williams

portfolio manager på Allenex
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063