23948sdkhjf

"Omvärlden börjar få upp ögonen för The Swedish Life Science Smorgasbord"

En essentiell aktiv ingrediens är politiskt ledarskap på högsta nivå, men ”cost of goods” tycks vara en begränsande faktor, skriver Sweden Bios vd Jonas Ekstrand.
Att femtio svenska forskande biotech- och pharmabolag har en klinisk projektportfölj som är lika stor som Astrazenecas globala dito sticker liksom lite ut när man läser den rapport min Sweden Bio-kollega ”Dr. G” efter omfattande underrättelsearbete nyss lagt fram till allmänt beskådande. Den observationen blir inte mindre intressant när man förstår att de femtio företagen tillsammans har runt tusen personer anställda.

Inte illa, tusen talangfulla svenska läkemedelsforskare kan helt klart matcha ett globalt företags samlade ansträngningar! Skönt är att veta att Sverige ligger i framkant, för här har vi en formel som kan lösa läkemedelsindustrins svårigheter: se bara till att företagen inte växer sig alltför stora och tröga så hålls kreativiteten på topp och projekten avancerar stadigt mot avgörande tester i klinik. Ska jag vara ärlig så tror jag fullt och fast på att det förhåller sig så vad gäller kreativiteten - alla mina erfarenheter pekar på att ”less is more” i det avseendet. Men för produktiviteten, förmågan och kraften att få ut sina alster på marknaden, gäller andra förutsättningar. Här krävs resurser i form av tid, pengar och sannolikt också en annan typ av kompetens än de små bolagen i regel för­fogar över. Måhända kan det vara så att den fas II-puckel som karaktäriserar den svenska projektportföljen till viss del är en reflektion av den resursbrist vi vet råder bland företagen. Att utveckla läkemedel är som att försöka ta sig igenom en labyrint. Här finns många val att göra och slår man in på en irrgång av något slag kostar det skjortan, och i den händelse man skulle råka vara noterad hängs man ut på Börssnack av dom som faktiskt vet hur man skulle ha gjort. Tufft och nog så svårt att komma igen, hur lovande projekten än är.

vad som behövs är en rejäl dos Resurs för att smörja upp den svenska portföljen. Faktum är att omvärlden mer och mer börjar få upp ögonen för The Swedish Life Science Smorgasbord. Med viss förundran och utan att behöva gå fram med vassa armbågar kan man ta för sig av ett väldukat smörgåsbord påfallande fritt från ”red herrings”. När den hett åtrådda ”Exit” sedan inträffar innebär denna i regel också en exit från Sverige och så har vi exporterat ännu ett projekt, ännu ett företag. Kanske inget fel i det, viktigt är så klart att projekten går hela vägen till marknaden och kommer patienter tillgodo. Men smartare ur ett svenskt helhetsperspektiv vore om de små företagen med de fantastiska projekten hade kraft och möjlighet att stanna i landet och växa till kritisk massa med allt positivt som det medför. Hur receptet på en kurerande Resursmedicin ser ut har vi god kännedom om. En essentiell aktiv ingrediens är politiskt ledarskap på högsta nivå, men ”cost of goods” tycks vara en begränsande faktor. Lite märkligt när det är valår och vi talar om en industri som står för 20 procent av Sveriges export. Men hav förtröstan, Sweden Bio fortsätter ihärdigt att göra skillnad - i stort och smått!

Jonas Ekstrand, vd på Sweden Bio
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11