23948sdkhjf

Saromics vd: Sökordsoptimering och relationer är vårt recept

| Av Björn Walse | Tipsa redaktionen

Björn Walse, vd på Saromics Biostructures, ger sina bästa råd för hur ett litet biotech-bolag ska växa och få internationellt genomslag.

När vi startade Saromics Biostructures 2006 funderade vi mycket på hur vi skulle nå ut internationellt. Vi startade bolaget i princip utan kapital och planen var att växa organiskt genom att sälja strukturbestämningstjänster. En av våra grundare hade börjat intressera sig för ”internet marketing” och med en hemsnickrad hemsida såg han till att vi hamnade högt upp på listan av träffar för internetsökningar med termer som ”protein crystallography services”. I och med denna relativt begränsade insats har vi idag vuxit betydligt. Vi har över 95 procent av våra kunder utomlands och har utfört uppdrag åt fem av världens tio största läkemedelsbolag.

Hur har vi lyckats med detta? Är denna tidiga sökordsoptimering den enda aktiviteten som bidragit till våra försäljningsframgångar internationellt? Naturligtvis inte, även andra aktiviteter har varit viktiga. Här kommer några tips på vad som fungerat för oss för att nå ut internationellt.

Vi har fortsatt arbetet med sökordsoptimering. Numera hamnar vi överst eller bland de tre översta träffarna för en mängd olika sökord relaterade till vår verksamhet. Detta är betydligt viktigare än påkostade annonskampanjer i tryckta tidskrifter med begränsad spridning. Mer än hälften av våra nya kundkontakter kommer fortfarande via vår webbsida som ett resultat av att en potentiell kund gjort en internetsökning. Det skulle vara alltför resurskrävande för ett litet bolag som vårt att ha försäljningsrepresentanter som täcker de största marknaderna i Nordamerika, Europa, Asien och Australien. Låt hemsidan göra jobbet i stället och underlätta för potentiella kunder att ta kontakt!

”Att sälja är att bygga relationer” har någon sagt. Jag kan inte nog instämma i detta. Att bygga relationer med existerande och potentiella kunder är en process som tar lång tid men att sakta men säkert bygga upp ett ömsesidigt förtroende blir alltid belönat. Vi har fokuserat på att vända oss direkt till ”beställarna” hos våra kunder, det vill säga direkt till forskarna som har ett problem eller en frågeställning som våra analyser kan lösa. Detta leder inte bara till att de flesta av våra kunder återkommer med nya beställningar utan också till att vår personal får en förståelse för alla de olika frågeställningar en kund kan ha. Erfarenheterna detta ger kan sedan appliceras på nya projekt och skapa nya relationer. I de flesta fall är samröret med kunden strikt konfidentiellt men i en del fall kan vi dela med oss av våra erfarenheter, till exempel via en vetenskaplig publikation. På så sätt kan goda relationer användas för att öka branschens förtroende för vårt arbete.

Till sist vill jag slå ett slag för att skapa en internationell miljö också i den egna organisationen. Ska man nå ut internationellt så måste man ha en internationell ”attityd” även hemmavid. Vi har haft turen att lyckas samla 11 olika nationaliteter i vår organisation. Behöver jag ens nämna hur viktigt det är för relationsskapandet att kunna delta i en projektdiskussion på franska eller delta i ett videomöte där det huvudsakligen pratas japanska?

Med detta internationella genomslag kan det te sig lite konstigt att vi varit mindre framgångsrika på den svenska marknaden. Beror det på brist på marknadsföringsaktiviteter eller saknas helt enkelt behovet av 3D-strukturinformation hos svenska bioteknikbolag? Jag tror ingetdera utan tror helt enkelt att många svenska bolag är mindre mogna då det gäller att använda proteinstrukturinformation i sina projekt. Våra amerikanska klienter vet exakt vad de vill ha och hur informationen skall tillämpas för att föra deras projekt framåt. Jag upplever att så inte riktigt är fallet hos svenska bolag. Just nu finns en ypperlig möjlighet för svenska bolag att bekanta sig med hur strukturinformation kan användas i deras projekt via denna utlysning från Vinnova.  Missa inte detta tillfälle!

__________________________________________

Exportrådet – tidning och branschorganisation jobbar ihop

Svenska bolag vet från början att de måste erövra världen, svensk life science-industri behöver utländskt kapital och ska Sverige och Norden bli stora i världen - behövs samarbeten.

Exportrådet är branschorganisationen SwedenBio och Life Science Swedens samarbete för utbyte av erfarenhet, kunskap och nätverk. Tillsammans är vi starka.

Välkommen du också!

Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Miljarder i återbetalning för läkemedel

3D för Biolamina efter nytt avtal

Tidigare börs-vd blir styrelseordförande i Inficure

Nyligen tog de hem största ordern i bolagets historia. Nu får Inficure Bio en ny styrelseordförande. Lena Söderström, tidigare vd för börsnoterade Senzime, tar sig an uppdraget.

Ny metod vid spårning av droger

Ett salivprov kan ersätta urinprovet vid spårning av alla vanligast förekommande droger. Detta efter att en ny metod utvecklats på Sahlgrenska.

Hamlet får testa högre dos

Nyhetsbrev

Orsakssamband mellan överflödigt kroppsfett och hjärtkärlsjukdom

Arkiv

Kassaklirr för Cereno

Tar fram AI-stöd för ambulanspatienter

Ett AI-beslutsstöd för akutvårdspersonalen som baseras på inmatade patientdata. Det är målet med ett projekt vid Högskolan i Borås.

Forskare närmare förklaring till smärta vid reumatism

1

Positivt från Immunicum

Stor diabetesstudie kartlägger komplikationer

Första resultat från observationsstudien Careme visar att njur- och hjärtsvikt är de vanligaste första kardiovaskulära komplikationerna vid typ 2-diabetes.

Hon tar över när vd:n lämnar Sprint Bioscience

Läkemedlet som fördröjer diabetesdebut

Ett läkemedel som riktar sig mot immunsystemet har visat sig kunna fördröja insjuknandet i typ 1-diabetes. ”Ett steg närmare vårt ultimata mål: en framtid utan typ 1-diabetes.”

SwedenBio efter regeringens debattartikel – Upp till bevis

I en debattartikel skriver statsråden Ibrahim Baylan, Matilda Ernkrans och Lena Hallengren att Sverige ska vara en ledande life science-nation. Detta väcker förhoppningar, men nu är det upp till bevis svarar SwedenBio.

Follicum stärker teamet när klinik närmar sig

Kinesisk miljardaffär för Stockholmsbolag

Bröstmjölk och läkemedel får egen biobank

Ett nytt, stort europeiskt forskningsprojekt ska fylla kunskapsluckor kring läkemedelsbehandling av gravida och ammande kvinnor.

Han utvecklar personlig behandling av IBD

Svensk innovation minskar risken för hjärnskador

Ett flertal oberoende tester av hjälmar för olika fritidsaktiviteter har en sak gemensamt. De modeller som ligger i topp är oftast utrustade med MIPS-teknik, en svensk innovation utvecklad av forskare på Karolinska Institutet och KTH, som nu även lanseras i en helt nyutvecklad hjälm för byggare och anläggare.

Kärlen stela hos feta redan i tonåren

Övertygande data om bröstcanceröverlevnad

Miljardinvesteringar och plantskola för 1000 bolag

Nytt partnerskap för Bactiguard

Nya data från Medivir

Han får Fernströmpriset

Krönika: Det outnyttjade fönstret mot big pharma

Generna styr hundägande

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Nuevolution löser dansk patentstrid

Cereno redo för fas II

De får 50 miljoner till hjärnforskningen

Ny strategi att behandla tuberkulos

200 miljoner till kvalitetsregister

Hon blir ny ordförande för Lif

Samarbete för framtidens läkemedelstillverkning

Se alla Medlemsnytt

Sänd till en kollega

0.185