23948sdkhjf

Våga satsa på stora marknader

Vikten av att engagera kompetenta personer som både kan leda och leverera utan större infrastruktur omkring sig kan inte överskattas. Det skriver Peter Wolpert, arbetande styrelseordförande Moberg Pharma.

Trots de övervägande fördelarna, var det med blandade känslor vi i våras avyttrade vår OTC portfölj till två amerikanska private equity bolag. Transaktionen på 1,4 miljarder SEK medförde en reavinst på 500 miljoner, gjorde bolaget skuldfritt samt möjliggjorde en betydande extrautdelning till aktieägarna under 2019. Renodlingen gav också fullt fokus på våra värdefulla utvecklingsprojekt, framför allt MOB-015 som har potential att bli framtidens marknadsledare inom nagelsvamp. Aktieägarna uppskattade draget och kursen steg rejält.

Resan med Moberg Pharma har varit spännande och lärorik. På ytan har vägen sett hyfsat rak ut med stadigt växande försäljning, som på cirka tio år gick från noll till 440 miljoner SEK med lönsamhet som 2018 översteg 100 miljoner kronor (EBITDA). Sedan starten fokuserade vi på innovativ topikal drug delivery och identifierade i nagelsvamp en försummad nisch som passade oss väl. Eftersom cirka 10% av populationen drabbas var målgruppen betydande, men penetrationen var låg eftersom det saknades bra behandlingsalternativ. Vi utvecklade en unik produkt och genom en lyckad lansering i Norden blev vi marknadsledande redan efter ett år vilket gav oss en plattform att växa ifrån.

Vid den tidpunkten följde ett viktigt strategiskt val; vi satsade tidigt på egen marknadsföring och försäljning i USA, medan vi bearbetade övriga marknader via distributörer. Genom ett bolagsförvärv i USA och rekrytering av ett starkt team lyckades vi komma in på Walmart, CVS, Walgreens och de andra stora kedjorna. Vi förvärvade också kompletterande varumärken inom närliggande nischer på den amerikanska OTC-marknaden. Strategin resulterade i en portfölj med tre växande varumärken som samtliga under 2018 var marknadsledande inom sina respektive nischer, samt lanseringar med partners på mer än trettio marknader i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Vår egenutvecklade flaggskeppsprodukt uppnådde under 2018 en marknadsandel om 30 procent i USA och jag måste erkänna att det var en häftig känsla att se vår produkt på apotekshyllan på platser som Rom, New York, Singapore och Tokyo. Vid semesterresorna under årens lopp har min familj undrat när jag skall tröttna på att gå in på olika apotek runt om i världen för att ”bara kolla lite”.

Parallellt med tillväxten av den kommersiella verksamheten vågade vi också investera i produktutveckling och kliniska prövningar, vilket resulterade i starka claims för våra lanserade produkter samt en pipeline med två unika fas 3-projekt.

På nära håll var vägen emellertid inte riktig lika rak som den kunde verka utifrån. Det var snarare en ständig kamp, med en rad motgångar – som det ju är för många unga tillväxtbolag. Men vi tog oss över de flesta hindren tack vare ett kunnigt och engagerat team; både ett misslyckat försök till börsnotering, ett betydande licensavtal med en branschjätte som gick i stöpet kvällen före julafton och misslyckade fas 2-data. För att inte tala om börskursen som i perioder mest liknade ett berg- och dallandskap i västra Dolomiterna.

Så vad har vi lärt oss under denna resa? Jag vill lyfta fram tre saker:

1. Bli unik eller låt bli. Utvecklingsbolag hamnar lätt i sin egen bubbla. Skall man lyckas måste man förstå - på djupet - vad som är nödvändigt för att lyckas på marknaden och differentiera sig gentemot konkurrenter. Det gäller inte bara produkten i sig, utan även den kommersiella strategin. I vårt fall ledde en djupare insikt om kundbehov och marknadsdynamik till ändrad utvecklings- och regulatorisk strategi som i kombination med vass marknadsföring möjliggjorde framgångarna. Många bolag lägger tiotals miljoner kronor på kliniska studier men investerar på tok för lite i marknadstester och att vid rätt tid involvera rätt kompetens inom affärsutveckling och marknadsföring.

2. Satsa på stora marknader, såsom USA. Om produkten är tillräckligt bra, fokusera hellre på en stor marknad istället för att sprida resurserna tunt på flera små. Både vi och andra har visat att med rätt team och rätt produkt kan ett litet svenskt bolag vinna på USA-marknaden eller andra stora marknader. I vårt fall var USA mest attraktivt och mer görbart än vad många trodde.

3. Investera i rätt team. För att lyckas som ett litet tillväxtbolag på en global marknad krävs ett snabbfotat team med erfarenhet från de kritiska områdena vare sig det är FoU, regulatoriska frågor, produktion och kvalitet eller affärsutveckling, marknad/digital, sälj eller finans. Vikten av att engagera riktigt kompetenta personer som både kan leda och leverera utan större infrastruktur omkring sig kan inte överskattas.

Resan med Moberg Pharma har varit enormt spännande och kul. Nu börjar nästa kapitel för bolaget med fokus på en pipeline vars potential överstiger den avyttrade portföljen. Dags för Moberg Pharma 2.0.

Mer om: krönika | moberg
Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

From spin-off to phase II

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Krönika: Hur viktigt är life science egentligen

Först life science-strategin och nästa höst forskningspropositionen. Framtiden stakas ut och det är dags för politikerna att bekänna färg.

Jobb & Karriär
Kom och jobba med oss!

​Immunterapi prövas mot psykisk sjukdom

Krönika: ”Staten behöver storsatsa på forskning”

Sverige har stora möjligheter att bibehålla styrkan inom akademisk forskning, och växa inom Life Science. För att det ska ske behöver vi en nationell satsning och samarbete.

Nyhetsbrev

”Vi var naiva tillsammans”

Att kunna lyssna, att inte låna ut privata pengar till bolaget och att hitta långsiktiga ägare - Det var några av Sarah Fredrikssons tips i bolagsbyggande när branschen samlades för årets summit signerad SwedenBio.

Arkiv

Before you choose a CRO

”Vi befinner oss i en brytpunkt”

Vitrakvi är det första tumöragnostiska cancerläkemedlet att godkännas i EU – Uppföljare på väg.

Jobb & Karriär
Ny chef på Rhovac

Tar bort resistensen

Quretech Bio får fem miljoner till projekt som syftar till att göra resistenta bakterier känsliga för antibiotika.

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Lovande effektdata från Cantargia

Innovationslunch på Karolinska

Epilepsiläkemedel hämmar tumörutveckling

Första behandlingen mot sicklecellsjukdom godkänd

Första läkemedlet som angriper orsaken bakom sjukdomen får grönt ljus i USA – ”Har pågående diskussioner med EMA”

Hon ska utveckla framtidens sjukhus

Har funnit ny princip för aktivering av cancergener

Substans i magisk svamp får genombrottsstatus

Den aktiva substansen i magic mushrooms får breakthrough-status hos FDA som behandling mot depression.

Pharma-on-Demand

Jobb & Karriär
Alligator rekryterar från Ferring

Jobb & Karriär
Pharmarelations stärker upp

Han är bäst på att prata forskning

Hon blir generaldirektör

Jobb & Karriär
Ny vd på Klaria

Medivirs kliniska studier följer plan

Kartläggning av sekretomet klart – Var mindre än väntat

Jobb & Karriär
Ny topp på Icellate

Recipharm lägger miljardbud på brittiskt bolag

Jobb & Karriär
Hon tar plats på Biovica

Jobb & Karriär
Han lämnar Cyxone

Umeåbolag tecknar mångmiljonavtal

Jobb & Karriär
Han leder Isofol

Jobb & Karriär
Blir vd för Boule diagnostics

Oasmias villkor klara

Mässling mycket farligare än man trott

Se alla Medlemsnytt

ZEISS Hour Seminar

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Workshop | Live Cell Imaging in Superresolution Mode

Cognate BioServices announces acquisition of Cobra Biologics

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Mätteknik för vakuum i ny tappning

ZEISS Two-hour Seminar

ZEISS One-hour Seminar

Learn how you can benefit from ZEISS LSM 900 in less than an hour!

One-hour Seminar

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Om du är intresserad av "Live Cell Imaging in Different Technologies", är den här workshop för dig!

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Alitea-varumärket firar 40 år!

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Om du är intresserad av ”super-resolution imaging”, så ska den här workshop...

Om du är intresserad av ”super-resolution imaging”, så ska den här workshop...

Flexicon lanserar PF7

Sänd till en kollega

0.2