23948sdkhjf

Våga satsa på stora marknader

Vikten av att engagera kompetenta personer som både kan leda och leverera utan större infrastruktur omkring sig kan inte överskattas. Det skriver Peter Wolpert, arbetande styrelseordförande Moberg Pharma.

Trots de övervägande fördelarna, var det med blandade känslor vi i våras avyttrade vår OTC portfölj till två amerikanska private equity bolag. Transaktionen på 1,4 miljarder SEK medförde en reavinst på 500 miljoner, gjorde bolaget skuldfritt samt möjliggjorde en betydande extrautdelning till aktieägarna under 2019. Renodlingen gav också fullt fokus på våra värdefulla utvecklingsprojekt, framför allt MOB-015 som har potential att bli framtidens marknadsledare inom nagelsvamp. Aktieägarna uppskattade draget och kursen steg rejält.

Resan med Moberg Pharma har varit spännande och lärorik. På ytan har vägen sett hyfsat rak ut med stadigt växande försäljning, som på cirka tio år gick från noll till 440 miljoner SEK med lönsamhet som 2018 översteg 100 miljoner kronor (EBITDA). Sedan starten fokuserade vi på innovativ topikal drug delivery och identifierade i nagelsvamp en försummad nisch som passade oss väl. Eftersom cirka 10% av populationen drabbas var målgruppen betydande, men penetrationen var låg eftersom det saknades bra behandlingsalternativ. Vi utvecklade en unik produkt och genom en lyckad lansering i Norden blev vi marknadsledande redan efter ett år vilket gav oss en plattform att växa ifrån.

Vid den tidpunkten följde ett viktigt strategiskt val; vi satsade tidigt på egen marknadsföring och försäljning i USA, medan vi bearbetade övriga marknader via distributörer. Genom ett bolagsförvärv i USA och rekrytering av ett starkt team lyckades vi komma in på Walmart, CVS, Walgreens och de andra stora kedjorna. Vi förvärvade också kompletterande varumärken inom närliggande nischer på den amerikanska OTC-marknaden. Strategin resulterade i en portfölj med tre växande varumärken som samtliga under 2018 var marknadsledande inom sina respektive nischer, samt lanseringar med partners på mer än trettio marknader i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Vår egenutvecklade flaggskeppsprodukt uppnådde under 2018 en marknadsandel om 30 procent i USA och jag måste erkänna att det var en häftig känsla att se vår produkt på apotekshyllan på platser som Rom, New York, Singapore och Tokyo. Vid semesterresorna under årens lopp har min familj undrat när jag skall tröttna på att gå in på olika apotek runt om i världen för att ”bara kolla lite”.

Parallellt med tillväxten av den kommersiella verksamheten vågade vi också investera i produktutveckling och kliniska prövningar, vilket resulterade i starka claims för våra lanserade produkter samt en pipeline med två unika fas 3-projekt.

På nära håll var vägen emellertid inte riktig lika rak som den kunde verka utifrån. Det var snarare en ständig kamp, med en rad motgångar – som det ju är för många unga tillväxtbolag. Men vi tog oss över de flesta hindren tack vare ett kunnigt och engagerat team; både ett misslyckat försök till börsnotering, ett betydande licensavtal med en branschjätte som gick i stöpet kvällen före julafton och misslyckade fas 2-data. För att inte tala om börskursen som i perioder mest liknade ett berg- och dallandskap i västra Dolomiterna.

Så vad har vi lärt oss under denna resa? Jag vill lyfta fram tre saker:

1. Bli unik eller låt bli. Utvecklingsbolag hamnar lätt i sin egen bubbla. Skall man lyckas måste man förstå - på djupet - vad som är nödvändigt för att lyckas på marknaden och differentiera sig gentemot konkurrenter. Det gäller inte bara produkten i sig, utan även den kommersiella strategin. I vårt fall ledde en djupare insikt om kundbehov och marknadsdynamik till ändrad utvecklings- och regulatorisk strategi som i kombination med vass marknadsföring möjliggjorde framgångarna. Många bolag lägger tiotals miljoner kronor på kliniska studier men investerar på tok för lite i marknadstester och att vid rätt tid involvera rätt kompetens inom affärsutveckling och marknadsföring.

2. Satsa på stora marknader, såsom USA. Om produkten är tillräckligt bra, fokusera hellre på en stor marknad istället för att sprida resurserna tunt på flera små. Både vi och andra har visat att med rätt team och rätt produkt kan ett litet svenskt bolag vinna på USA-marknaden eller andra stora marknader. I vårt fall var USA mest attraktivt och mer görbart än vad många trodde.

3. Investera i rätt team. För att lyckas som ett litet tillväxtbolag på en global marknad krävs ett snabbfotat team med erfarenhet från de kritiska områdena vare sig det är FoU, regulatoriska frågor, produktion och kvalitet eller affärsutveckling, marknad/digital, sälj eller finans. Vikten av att engagera riktigt kompetenta personer som både kan leda och leverera utan större infrastruktur omkring sig kan inte överskattas.

Resan med Moberg Pharma har varit enormt spännande och kul. Nu börjar nästa kapitel för bolaget med fokus på en pipeline vars potential överstiger den avyttrade portföljen. Dags för Moberg Pharma 2.0.

Mer om: krönika | moberg
Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första läkemedlet för bara en patient

I en ny artikel beskrivs det förmodade första fallet av ultra-personalized medicine – ett läkemedel till en åttaårig flicka med en ovanlig genetisk sjukdom.

Tomater trolig källa till salmonella

Ett 70-tal personer har smittats av salmonella. En utredning visar att småtomater är den troliga källan till utbrottet.

Förseningar tynger Biogaia

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Galderma bygger nytt

Planerar ny tillverkningsanläggning i Uppsala och visar upp lovande resultat från studie med ready to use-lösning av botulinumtoxin.

Här tjänar man bäst

Jättarna hamnar utanför i ny lista över de biopharma-bolag som betalar bäst.

Nyhetsbrev

Myndigheten varnar: Kosmetika används fel

Arkiv

Hallå där Anders Blanck

Jobb & Karriär
Uppdaterar styrelsen

Christer Fåhraeus och Sten Hornsleth tar plats i Scandidos styrelse.

”Kemipriset till en laddningsbar värld”

Årets pris delas av tre forskare för deras arbete med att utveckla litiumjonbatterier – en av dem är den äldsta nobelpristagaren någonsin.

"Djupinlärning är inte magi"

Det är inte magi men det handlar om mer än att kunna känna igen katter på internet, säger Peter Kasson vid Uppsala universitet. Han använder deep learning i sin forskning och kan på så sätt göra betydligt kraftfullare förutsägelser men från mycket enklare indata.

Nanodoktor till Narva

Kommunikationsbyrån stärker upp inom hälsa, life science och innovation.

1

Hon banar väg för cancervacciner

Forskning som gav Nobelpris

Världens minsta maskiner, en svensk nobelpristagare och fluorescerande molekyler - det är något av vad Nobelpriset i kemi har handlat om de senaste fem åren. Vi har sammanfattat pristagarna och deras otroliga upptäckter.

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Kunskap om celler och syre gav Nobelpris

Nobelpristagarnas upptäckter har förklarat mekanismen bakom en livsnödvändig anpassningsförmåga i celler. Men det var först efter en felringning som Nobelförsamlingen till slut fick tag på alla tre pristagarna.

MSD-topp till Lif

1

"Sverige är ett mindre land än vi vill erkänna"

Omfattande enkät på väg till 30 000 svenskar

Nu genomförs European Health Interview Survey och 30 000 svenskar kommer att få hälsoundersökningen i brevlådan.

Hon ska leda Boehringer Ingelheim

Tio år av medicinsk triumf

LabDays: ”Det är en ganska mörk bild jag pekar ut nu”

Utmaningar inom global hälsa, analys av torkat blod, gensekvensering, manlig infertilitet och detektion av droger i saliv var några av de ämnen som avhandlades under seminariet Lab & Diagnostics of the Future.

Utökat samarbete mellan Janssen och KI

Efter amerikanska uppköpet anställs fler

I somras köptes Umeåföretaget Umandiagnostics upp av amerikanska Quanterix för 22,5 miljoner dollar. Nu anställer man fler – till kontoret i Umeå.

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Krönika: Våga satsa på stora marknader

Alzinova byter tillverkare

Bukfetma farligare för kvinnor än män

Jobb & Karriär
Skyndar på utvecklingen av AI

1

Missnöjd med budgeten

Bästa inkubatorn finns i Umeå

Cellavision köper bolag för 268 miljoner

Ny HR-direktör till Link

Vd-byte på Siemens Healthineers

Lättare att identifiera rätt biomarkör

1

Livsviktigt fortsätta äta sin medicin

Se alla Medlemsnytt

Learn how you can benefit from ZEISS LSM 900 in less than an hour!

One-hour Seminar

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Om du är intresserad av "Live Cell Imaging in Different Technologies", är den här workshop för dig!

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Med månadens ZEISS Quiz kan du testa dina kunskaper i mätteknik och fira vårt 100-årsjubileum

Alitea-varumärket firar 40 år!

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Om du är intresserad av ”super-resolution imaging”, så ska den här workshop vara bara för dig!

Om du är intresserad av ”super-resolution imaging”, så ska den här workshop vara bara för dig!

Flexicon lanserar PF7

Sänd till en kollega

0.141