23948sdkhjf

Våga satsa på stora marknader

Vikten av att engagera kompetenta personer som både kan leda och leverera utan större infrastruktur omkring sig kan inte överskattas. Det skriver Peter Wolpert, arbetande styrelseordförande Moberg Pharma.

Trots de övervägande fördelarna, var det med blandade känslor vi i våras avyttrade vår OTC portfölj till två amerikanska private equity bolag. Transaktionen på 1,4 miljarder SEK medförde en reavinst på 500 miljoner, gjorde bolaget skuldfritt samt möjliggjorde en betydande extrautdelning till aktieägarna under 2019. Renodlingen gav också fullt fokus på våra värdefulla utvecklingsprojekt, framför allt MOB-015 som har potential att bli framtidens marknadsledare inom nagelsvamp. Aktieägarna uppskattade draget och kursen steg rejält.

Resan med Moberg Pharma har varit spännande och lärorik. På ytan har vägen sett hyfsat rak ut med stadigt växande försäljning, som på cirka tio år gick från noll till 440 miljoner SEK med lönsamhet som 2018 översteg 100 miljoner kronor (EBITDA). Sedan starten fokuserade vi på innovativ topikal drug delivery och identifierade i nagelsvamp en försummad nisch som passade oss väl. Eftersom cirka 10% av populationen drabbas var målgruppen betydande, men penetrationen var låg eftersom det saknades bra behandlingsalternativ. Vi utvecklade en unik produkt och genom en lyckad lansering i Norden blev vi marknadsledande redan efter ett år vilket gav oss en plattform att växa ifrån.

Vid den tidpunkten följde ett viktigt strategiskt val; vi satsade tidigt på egen marknadsföring och försäljning i USA, medan vi bearbetade övriga marknader via distributörer. Genom ett bolagsförvärv i USA och rekrytering av ett starkt team lyckades vi komma in på Walmart, CVS, Walgreens och de andra stora kedjorna. Vi förvärvade också kompletterande varumärken inom närliggande nischer på den amerikanska OTC-marknaden. Strategin resulterade i en portfölj med tre växande varumärken som samtliga under 2018 var marknadsledande inom sina respektive nischer, samt lanseringar med partners på mer än trettio marknader i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Vår egenutvecklade flaggskeppsprodukt uppnådde under 2018 en marknadsandel om 30 procent i USA och jag måste erkänna att det var en häftig känsla att se vår produkt på apotekshyllan på platser som Rom, New York, Singapore och Tokyo. Vid semesterresorna under årens lopp har min familj undrat när jag skall tröttna på att gå in på olika apotek runt om i världen för att ”bara kolla lite”.

Parallellt med tillväxten av den kommersiella verksamheten vågade vi också investera i produktutveckling och kliniska prövningar, vilket resulterade i starka claims för våra lanserade produkter samt en pipeline med två unika fas 3-projekt.

På nära håll var vägen emellertid inte riktig lika rak som den kunde verka utifrån. Det var snarare en ständig kamp, med en rad motgångar – som det ju är för många unga tillväxtbolag. Men vi tog oss över de flesta hindren tack vare ett kunnigt och engagerat team; både ett misslyckat försök till börsnotering, ett betydande licensavtal med en branschjätte som gick i stöpet kvällen före julafton och misslyckade fas 2-data. För att inte tala om börskursen som i perioder mest liknade ett berg- och dallandskap i västra Dolomiterna.

Så vad har vi lärt oss under denna resa? Jag vill lyfta fram tre saker:

1. Bli unik eller låt bli. Utvecklingsbolag hamnar lätt i sin egen bubbla. Skall man lyckas måste man förstå - på djupet - vad som är nödvändigt för att lyckas på marknaden och differentiera sig gentemot konkurrenter. Det gäller inte bara produkten i sig, utan även den kommersiella strategin. I vårt fall ledde en djupare insikt om kundbehov och marknadsdynamik till ändrad utvecklings- och regulatorisk strategi som i kombination med vass marknadsföring möjliggjorde framgångarna. Många bolag lägger tiotals miljoner kronor på kliniska studier men investerar på tok för lite i marknadstester och att vid rätt tid involvera rätt kompetens inom affärsutveckling och marknadsföring.

2. Satsa på stora marknader, såsom USA. Om produkten är tillräckligt bra, fokusera hellre på en stor marknad istället för att sprida resurserna tunt på flera små. Både vi och andra har visat att med rätt team och rätt produkt kan ett litet svenskt bolag vinna på USA-marknaden eller andra stora marknader. I vårt fall var USA mest attraktivt och mer görbart än vad många trodde.

3. Investera i rätt team. För att lyckas som ett litet tillväxtbolag på en global marknad krävs ett snabbfotat team med erfarenhet från de kritiska områdena vare sig det är FoU, regulatoriska frågor, produktion och kvalitet eller affärsutveckling, marknad/digital, sälj eller finans. Vikten av att engagera riktigt kompetenta personer som både kan leda och leverera utan större infrastruktur omkring sig kan inte överskattas.

Resan med Moberg Pharma har varit enormt spännande och kul. Nu börjar nästa kapitel för bolaget med fokus på en pipeline vars potential överstiger den avyttrade portföljen. Dags för Moberg Pharma 2.0.

Mer om: krönika | moberg
Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Life Science Sweden tar sommarledigt

Vi på redaktionen går på semester och är tillbaka den 3 augusti. Vi hoppas att ni får en riktigt trevlig sommar! 

Jobb & karriär
Flera förändringar i Oncopeptides ledning

Rockad och nyrekrytering karaktäriserar bolagets tillsättning av ny vd samt forskningschef.

Regeringen tillsätter coronakommission

Finans
Lipigons nyemission övertecknad

Studie: Fler skulle kunna vara immuna mot covid-19

Preliminära resultat pekar på att fler kan vara immuna mot covid-19, även om de fått negativt antikroppssvar.

Nyhetsbrev

Gileads besked – så mycket kommer remdesivir kosta

Priset för att behandla en covid-19-patient med remdesvir landar på 21 800 kronor. – Det är lite lägre än vad jag trodde, säger Anders Sönnerborg till Life Science Sweden.

Arkiv
1

Krönika
Torgny Fornstedt: Analytisk kemi måste hitta tillbaka till sina rötter

Det behövs fler kunniga analytiska kemister både på universiteten och inom industrin, skriver Torgny Fornstedt i en krönika.

Keminyheter
Sverige vill ha en EU-gemensam kemikaliestrategi

Lovande resultat för oral terapi vid atopiskt eksem

Jobb & karriär
Mattias Bergqvist ny ledamot i Scandinavian CRO

Rekordmånga läser Life Science Sweden

Intresset för tidningen har ökat kraftigt. Under våren har antalet besökare tredubblats.

Atrogi får anslag för fetmaforskning

Forskningsföretaget Atrogi har fått ett anslag från Eurostar för utveckling av en substans mot fetma.

LSS in English
Marie Gårdmark: Do EMA and FDA talk to each other?

Of course they do! The collaboration started already in 2003, writes Marie Gårdmark in a column.

Remdesivir på väg mot EU-godkännande

Det europeiska läkemedelsverket EMA:s vetenskapliga kommitté rekommenderar remdesivir för godkännande för behandling av covid-19.

Finans
Aegirbio debuterar på Nasdaq First North

Stor genomslagskraft för immunterapi i Sverige

Internationell uppståndelse kring Tegnells sommarprat

Utländska medier har uppmärksammat Anders Tegnells uttalande där han beskriver andra länders agerande kring coronapandemin som ”galenskap”.

Keminyheter
Rötter och grenar blir vårdkläder

2

Ledare
Samuel Lagercrantz: Bergström bra val som vaccinsamordnare

Valet av Richard Bergström som vaccinsamordnare för covid-19 är glädjande, skriver Life Science Swedens chefredaktör Samuel Lagercrantz i en kommentar till gårdagens besked.

2

Tom Britton: ”Nivån för flockimmunitet är lägre än vad vi trott”

Nya matematiska modeller pekar på att flockimmunitetsnivån är kraftigt lägre än vad man tidigare trott, och att immuniteten i dagsläget spelar en större roll, enligt en ny rapport.

Vitalis blir digital konferens

Jobb & karriär
Maja Johansson blir chef för nya vaccinanläggningen i Umeå

Sedan en månad tillbaka är Maja Johansson ny site manager för Diamyd Medicals nya tillverkningsenhet i Umeå.

Remdesivir ges till barn med covid-19 i ny studie

Finans
Avgiften för klinisk läkemedelsprövning ökar med 250 procent

Ansökningsavgiften för kliniska prövningar höjs från 50 000 kronor till 123 000–148 000 kronor till följd av en ny EU-förordning, enligt rapport från Läkemedelsverket.

Selectimmune rekryterar ny vd

Tillväxtanalys ska bevaka life-science industrins utveckling

Vinnova stödjer KTH:s testkit för antikroppar mot covid-19

Jobb & karriär
Abigo nyanställer

Elektas vd avgår med omedelbar verkan

Ansiktsmask krävs för covidskydd enligt Science-artikel

Jobb & karriär
Cellavision tappar vd

Keminyheter
Kemikalieinspektionen i topp i arbetsplatsranking

1

Apotea och Werlabs säljer antikroppstest för covid-19

Läkemedelsverket förbjuder ett till covidtest

Röntgen visar hur coronaviruset förökar sig

Jobb & karriär
Micropos får ny vd

Se alla Medlemsnytt

Cobra signs supply agreement with AstraZeneca

Ny medarbetare till PharmaRelations i Norge

PharmaRelations stärker upp med ny konsultchef

Join us for a webinar on confocal microscopy!

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Improve your metrology skills, also @home.

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Cleaning and Disinfecting Microscope and Optical Components

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Are you working from home?

Busch Vacuum Solutions levererar till sjukhustrailers i USA

Centralisering av vakuum från Busch Vacuum Solutions

Increase efficiency in the lab!

Verifiering vid tillverkning av Ventilatorer

Busch levererar vakuumsystem till akutsjukhus i Madrid

Samarbete mellan Busch i Schweiz och Frankrike mot Corona

Rening av gaser med vakuumteknik från Busch Vacuum Solutions

Optimize measurement plans remotely with free ZEISS CALYPSO

Find what you need from the ZEISS Industrial Quality world.

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Ny Country Manager PharmaRelations Norge

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Last week, we introduced ZEISS Lightsheet 7.

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

Sänd till en kollega

0.172