23948sdkhjf

Hur ska vi bygga stora företag?

Flera svenska life science-företag är på gränsen att nå marknaden, och måste lära sig att kombinera forskning och försäljning.
Det finns en grupp företag inom svensk life science som står på

gränsen till ett eventuellt genombrott på stora läkemedelsmarknader. Active Biotech är ett sådant företag med sitt MS-läkemedel Laquinimod som nyligen visat goda fas III-resultat. Diamyd är ett annat bolag med diabetesvaccinet Diamyd. Medivir har slagläge och med lite tur och vilja kan kanske Karo Bio och ett fåtal till företag sälla sig till denna skara.

Om det nu skulle gå hela vägen för några eller något av dem – vad

händer egentligen då? Klarar svenska biotech-företag av att ta steget från små forskningsbolag till mellanstora företag med marknadsnärvaro på alla kontinenter, egna säljorganisationer eller smarta samarbetsavtal på vissa marknader? Kan vi här i Sverige bygga ett bolag motsvarande amerikanska Genentech?

I många fall saknas ägare med tillräckligt starka muskler och visioner för att kunna skapa sådana bolag. Anonyma pensionsfonder saknar ofta viljan och kunskapen att gå från små till stora bolag. De flesta biotech-företag är också, av helt rationella skäl, så fokuserade på att överleva det närmaste året eller åren att det i många fall saknas en plan och tanke som sträcker sig mycket längre än till marknadsgodkännande.

Det är intressant att Mats Paulsson nu köper upp Astrazenecas nedlagda lokaler i Lund. Den alltmer brittiska läkemedelsjätten ska ersättas med ännu ett forsknings- och småföretagarcentrum, denna gång med fokus på cancer. Ett stort företags förmåga att producera kommersiellt framgångsrik forskning ska alltså ersättas med små företag som också forskar. För att detta skifte i organisation och struktur ska vara försvarlig måste något biotech-företag lyckas ordentligt.

Så det gäller att lyfta blicken för dessa bolag – även om det är en

bit kvar till eventuellt marknadsgodkännande. Hur ska ett forskningsinriktat bolag transformeras till ett företag som sysslar

både med forskning och försäljning? Det kommer att bli en vattendelare för branschen om de här bolagen lyckas eller inte.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062