23948sdkhjf

Så får ditt företag ut det bästa av sociala medier

Det blir allt viktigare för företag att använda sig av sociala medier på ett bra sätt, även inom life science-branschen. Biotech Sweden guidar dig rätt i den digitala djungeln.
Det är inte helt lätt för life science-bolag att använda sig av sociala medier i sin kommunikation med konsumenterna, enligt Ulla Rudsander, marknadskoordinator för Stockholm science city foundation.

– Det finns väldigt mycket regulatoriska krav på att läkemedelsföretag ska ge korrekt information om läkemedel. Och om det uppstår en dialog om läkemedlet, vem äger då informationen? Det här är ett stort problem när det gäller användandet av sociala medier. I många fall kan det därför var lättare att använda sig av appar eller annan envägskommunikation, säger Ulla Rudsander.



Men vägen till ett färdigt
läkemedel är lång, och de sociala medierna kan ha en stor potential för givande interaktion med andra företag.

– Under perioden av kliniska prövningar och utveckling är sociala medier ett jättebra sätt att hitta investerare och affärspart­ners, säger Ulla Rudsander.

Hon anser att de sociala medierna gör det smidigt att utbyta information, skapa kontakter och marknadsföra företaget.

– Sedan finns det så klart konfidentiella saker du inte ska dela med dig av, men så är det ju inte bara i life science-branschen. Det gäller att hitta en avvägning mellan konkurrenshänsyn och möjligheten till nya samarbeten. På så sätt kan du driva projekt framåt.

Life science-företag bör dock inte bara rikta in sig på att hitta finansiering och partners genom de sociala medierna, enligt Ulla Rudsander. Även politiker och journalister bör ses som viktiga måltavlor, eftersom de påverkar resten av befolkningen.

– Genom dem kan du vinna en ökad förståelse och välvilja hos allmänheten, säger Ulla Rudsander.

I dag finns ett stort fokus på Facebook och Twitter, men det är viktigt att tänka på att begreppet sociala medier inbegriper mycket mer än så, enligt Ulrika Rudqvist, internetstrateg på Hillanders.

– Det finns tusentals olika kanaler. Det handlar om att bjuda på mycket kunskap, bjuda in kunder och samarbetspartners och göra sig till expert inom sitt område, säger Ulrika Rudqvist.

Hon anser dock att det är en dålig idé att satsa på att finnas i så många kanaler som möjligt.

– Försök att identifiera vilka som är de viktigaste kanalerna för ditt företag och börja med dem.



Vilka sociala medier bör ett life science-bolag koncentrera sig på?

– Vad jag har sett är det tre kanaler som funkar väldigt bra: Linked-

in, bloggar och så kallade webbinarier, säger Ulrika Rudqvist.

– Jag kan inte alltid säga till mina kundföretag att de ska använda Facebook. Handlar det om att nå konsumeter så ja, absolut, men handlar det om att nå andra företag så ska du tänka efter innan du satsar på Facebook. Ofta lyckas det nämligen inte alls: Det blir bara de anställdas egna kompisar och familjer som gillar företagets sida.

Om du trots allt vill satsa på Facebook så måste du tänka på att det är väldigt svårt att komma igenom bruset idag. För att lyckas få uppmärksamhet måste du göra olika kampanjer. Det är därför många företag gör spel på Facebook – det är ett sätt att stå ut.

– De flesta chefer och liknande personer är med på Linkedin, så det handlar om att se till att finnas på plats där en målgrupp redan är. Linkedin är en bra kanal för att behålla sitt nätverk, och företaget kan skapa en egen sida där du kan lägga upp information.

Det finns även massa andra möjligheter på Linkedin, exempelvis olika grupper som är bra ställen att synas på för att hitta samarbetspartners.

Se till att vara konsekvent och hela tiden lägga till alla nya personer du har kontakt med.

– En blogg är en väldigt bra kanal. Du kan inte räkna med en miljon besökare, men ett par hundra om dagen är väldigt bra det med. Genom bloggen blir du expert och kunskapspartner.

För att lyckas ska du skriva ett par gånger i veckan – de som hittat till bloggen stannar kvar då. Tänk även på att skriva ganska korta inlägg, ingen orkar läsa långa drapor. Se även till att ha bilder och mycket länkar.

En annan viktig grej när du bloggar är att lyfta fram andra bloggar och källor och att kommentera vad andra skriver.

Många hittar till bloggar via google, men se även till att lägga in bloggadressen i din mejlsignatur, på visitkortet, på Facebook och så vidare. Webbinarier

– Ett webbinar är ett direktsänt seminarium med chattfunktion. Det är viktigt att se till att det blir interaktion och inte bara en videoblogg där företaget sitter och babblar. Och webbinarier ska inte handla om företagsnyheter eller vilka case företaget fått in, ingen vill lyssna på det.

Syftet är kunskapsspridning, och att berätta vad företaget kan göra för sina samarbetspartners.

Webbinarier behöver inte hållas ofta, det räcker med någon gång varannan månad. Skicka ut inbjudan till samarbetspartners och lägg även ut en puff för webbinariet på företagets hemsida. – Twitter är en bra kanal om du vill interagera med journalister, det är inte särskilt folkligt. Men Twitter är väldigt krävande, så du bör bara satsa på det om ditt företag har mycket tid att lägga ner. Du måste bygga upp ett eget närverk, och det är inte helt enkelt. Men om du lyckas med det så kan det ge bra utdelning. För de företag jag jobbat med har det dock tagit minst ett halvår innan de har uppnått vad de hoppats på. – Om du vänder dig till konsumeter så är Youtube jättebra, men det är inte det första jag rekommenderar för företag som vill nå andra företag.

Youtube kan dock vara ett bra för att stärka företagets ställning som arbetsgivare. – Att vara aktiv på användargenererade uppslagsverk på nätet kan vara bra. Det är ett sätt att sprida kunskap om det företaget sysslar med.

Börja med att kartlägg vilka wikis som finns inom företagets område och skriv i dem, men du kan även välja att skapa en egen wiki.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078