23948sdkhjf

Nya rekordsiffror för Sveriges läkemedelsexport

Trots en instabil omvärld och svajig världsekonomi fortsätter svensk läkemedelsexport att gå som tåget. 2023 innebar ny toppnotering på 152,5 miljarder kronor, enligt nya siffror från SCB.

Läkemedelsexporten ökade i fjol med tio procent i värde, och med tre procent i volym, jämfört med 2022. Det kan jämföras med en ökning för den totala svenska varuexporten på fem procent i värde och en procent i volym.

På tio år har läkemedelsexport därmed vuxit med närmare 180 procent, och utgör nu 7,3 procent av Sveriges totala varuexport.

– Läkemedel är Sveriges dolda basnäring och branschens betydelse för Sveriges ekonomi fortsätter att växa stadigt och kraftigt. De ökande exportsiffrorna visar att läkemedel utgör ett styrkeområde för Sverige som är helt avgörande att behålla och utveckla, säger Frida Lundmark, sakkunnig på Lif – de forskande läkemedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Även importen av läkemedel växte i fjol, till 70,5 miljarder, men totalt ger varugruppen läkemedel ett positivt handelsnetto på 82 miljarder kronor.

– Detta visar ännu en gång att hälsoexporten har stor betydelse för Sveriges tillväxt, sysselsättning och välstånd och dessutom bidrar till utveckling och god hälsa runt om i världen, säger Maria Helling, vd för den halvstatliga stiftelsen Swecare, i en kommentar.

I dagarna publicerar Swecare den årliga Hälsoexportbarometern, som bland annat bygger på enkätsvar från 63 svenska bolag inom hälsosektorn och intervjuer med nyckelpersoner.

Enligt den gör det oroliga läget i omvärlden att företagen prioriterar mogna marknader, vara många finns i vårt närområde. Det går delvis på tvärs med regeringens nyligen presenterade strategi för det svenska biståndet, som går ut på att prioritera synergier mellan utvecklingsarbete och handel.

– Det finns absolut ett intresse för marknader i låg- och medelinkomstländer men de utgör knappast ”lågt hängande frukt”, ser vi i vår rapport. Högst på prioriteringslistan ligger länder som USA, Storbritannien och Tyskland, dit redan en stor andel av den svenska exporten går idag. Om vi vill öka de svenska företagens aktivitet på tillväxtmarknader behövs stärkta främjandeinsatser och möjligheten att få hjälp att minska risken, säger Maria Helling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063