23948sdkhjf

"Enormt enkelt när man väl kommit på hur man gör"

Johan Häggblad driver ett virtuellt läkemedelsbolag med bara två anställda och tycker att framgångsreceptet är enkelt.
Johan Häggblad är vd på Pharmalink, som har funnits sedan 1991. Det var dock först 2003, när företaget sålde i princip hela produktportföljen till Meda, som det blev vad Johan Häggblad kallar ett virtuellt läkemedelsbolag. Med bara två anställda och ett tjugotal kontrakterade specialister utvecklar bolaget läkemedelsprodukter som det sedan avser att sälja efter proof-of concept i klinisk fas II. Ett läkemedelsprojekt av den typen kan enligt Johan Häggblad säljas för mellan 10 och 50 miljoner US-dollar.

- Det typiska svenska projektet av det här slaget säljer för ungefär de beloppen, plus royalty på produktförsäljning efter registrering, säger han.

Affärsidén har kortfattat varit att köpa in lovande läkemedelsprojekt i tidig klinisk fas, sköta IP och den regulatoriska utvecklingen för att sedan sälja projektet vidare när det närmar sig marknaden. Johan Häggblad säger att receptet för att lyckas är enkelt när man väl förstår hur läkemedelsutveckling och läkemedelsmarknad fungerar.

- Vi köper billigt och säljer dyrt, säger Johan Häggblad och fortsätter: Det gäller naturligtvis att investera smart i de utvecklingsaktiviteter som vi själva bekostar så att vi skaffar våra projekt maximalt värde inför försäljningen.

Själv har han jobbat inom life science-branschen sedan sent åttiotal och innan dess var han akademisk forskare. Men industrin lockade och han började som forskare på det då relativt unga Karo Bio. Därefter har Johan Häggblad stannat inom life science på bolag som Pharmacia, Neuronova och sedan 2007 är han vd för Pharmalink.

- Det är stor skillnad mellan privata investerare som är uppvuxna i life science-världen och de som kommer från exempelvis verkstadsindustrin och vill investera i life science. De senare bommar ofta eftersom de ibland kan investera med för mycket känsla. Ett exempel är om en släkting lidit av en svår sjukdom och de därför vill investera i det fältet. De riskerar då att få en dålig placering, men det finns så klart undantag. Vi som har levt i life science-branschen länge försöker att inte ha nostalgiska eller emotionella anledningar att investera i produktmöjligheter, säger han.

En del av strategin är att inte ha särskilt många band överhuvudtaget och Pharmalink driver i regel sina projekt utan partners. Johan Häggblad är noga med att poängtera att de unviker att köpa in projekt med "krångliga" IP-situationer.

- För ett virtuellt bolag krånglar partnerskap till situationen när man sedan ska sälja, säger han.

Han menar också att riskkapitalet , efter en tid av problem med life science-investeringar, har börjat titta åt andra håll, även om han ser tecken på att pengar börja flöda in i life science igen.

- Bolagen i branschen måste börja visa att de själva kan skaffa intäkter för att bekosta en del av sin drift och investeringar i utvecklingsprojekt, istället för att endast leva på riskkapital. Investerarna kräver mer och mer och en lösning kan vara att få in pengar genom egen produktförsäljning, säger han.

Därför kommer hans företag att behålla rättigheter till en del av de produkter som de nu utvecklar och samma tips ger han till andra i en liknande situation. Han ser också att egna produkter ger bolaget ett större värde.

Han lyfter också fram alternativa inkomstkällor såsom pre-approval sales, det vill säga möjligheten att sälja produkter som ännu inte är godkända för marknaden. Genom särskilda licenser från de regulatoriska myndigheterna kan läkare välja att skriva ut sådana preparat till enskilda patienter.

- På detta vis kan bolaget tjäna pengar innan produkten är godkänd och rent allmänt bör den långsiktiga strategin vara att sälja egna produkter för att bygga värde i bolaget, säger han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063