23948sdkhjf

Skippa licensaffären - och bygg företaget

Jag kan nu konstatera att licensaffären i de allra flesta fall är målet för växande småbolag inom svensk life science.
Svenska forskare som startar biotech-bolag är giriga och bara ute efter snabba licensaffärer. Inte att bygga framgångsrika bolag«.

Nej, det var inte jag som sade det. Men väl en representant för Big Pharma.

Tillspetsat? Ja.

Sant? Kanske.

Jag som har liten tidigare erfarenhet av life science-branschen kan nu, efter att haft förmånen att verka i denna bransch i snart ett år, konstatera att licensaffären i de allra flesta fall är målet för växande småbolag inom svensk life science.

Det är förmodligen rätt strategi i många fall. Att bygga upp en fungerande tillverkning och säljstyrka är oerhört svårt, tidskrävande och kräver framförallt stora mängder pengar som varken riskkapitalister eller aktieägare är villiga att skjuta till idag.

Men för att, som amerikanerna säger, gå från ”good to great”, så räcker det inte med att bara sikta på en licensaffär med större bolag. En licensaffär innebär alltid att dela vinsten med någon annan och därmed minska chanserna till expansion, vare sig tillväxten sker organiskt eller via uppköp.

Möjliga vägar är att driva sidoverksamheter som till viss del kan finansiera forskning och bolagsutveckling, attrahera utländskt kapital som har större muskler eller att skapa nätverk med mellanstora företag som gemensamt kan lägga en grund för att några få ska kunna växa sig starka.

Det här är förstås lätt att skriva men svårt att genomföra. Men det skulle vara upplyftande om fler vågade ha siktet ställt högre från början: »Vi ska bygga världens främsta bolag inom cancerdiagnostik«. Kaxigt, förstås, men den som inte försöker kommer givetvis heller inte att lyckas.

Och kom ihåg - av Sveriges 20 största företag i dag är det bara tre som har kvalat in på toppen senare än 1997: H&M, Preem och Securitas. I USA har jämförelsevis hela 11 av dagens 20 största företag kvalat in på toppen senare än 1997.

Om något life science-företag ska kvala in i den ligan kommer det att krävas mer än bara licensaffärer i siktet för att lyckas.

Så, du som är företagsledare, vart har du ställt in siktet för ditt företag?
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078