23948sdkhjf

Företagare - gör er redo för investeringar!

Innovativa affärsmodeller är en viktig väg till framgång i många branscher. Hur framtidens framgångsrika affärsmodeller inom life science ser ut vet vi däremot inte. En sak är dock säker. ”Blockbustermodellen” för läkemedelsframtagning, med hela vägen från grundforskning till tablettfabrik i ett bolag, är redan bruten. De stora läkemedelsbolagen ersätter sin tidiga forskning med att leta samarbetsprojekt i biotech-bolag och akademi samt med så kallade ”open innovation”-aktiviteter ihop med olika aktörer.

Samtidigt vet vi att svenska små- och medelstora företag överlag har lägre tillväxthastighet än våra grannländers motsvarigheter. Vi har för många små företag som inte växer - även inom life science. Hur ska då nya läkemedelsbolag utvecklas och generera tillväxt i Sverige?



Företagen behöver helt
enkelt bli mer investeringsredo. Det finns några saker som de spirande forskningsföretagen inte får glömma bort. Det handlar om saker som tydlig dokumentation, kontroll över ägande och avtal, samt att från början ha både ett produktionstänk och en plan för hur läkemedlet ska komma patienten tillgodo. De företag som har koll på hela kedjan är attraktiva investeringsobjekt – och gör bra affärer. För att dessa klossar ska komma på rätt plats behöver företagen hjälp med till exempel offentlig finansiering i tidiga skeden.



Nyligen testade jag
ett virtuellt visualiserande obduktionsbord. Suverän innovativ design och hög kundattraktivitet. Efterfrågan är stor. Men många hinder återstår, till exempel avtal och äganderätter. Mitt råd är alltid ha kontroll på ip-frågorna så att det inte blir en marknadsbarriär i slutändan. Men det räcker inte heller med bara marknadsgodkännande. En ny produkt måste ge vinster för vården och patienten, ett läkemedel måste vara bättre och effektivare än sina föregångare – eller göra behandlingen mindre kostnadskrävande.

Det finns en enorm potential för nya innovationer från patientledet, inte minst för tjänsteinnovationer. Enkla lösningar som både skapar bättre vård och effektivisering, men där det idag inte finns stöd för innovatörer och deras goda idéer. Det måste bli lättare att kommersialisera innovationer inom hälso- och sjukvård. Därför finansierar Vinnova nu landstingens arbete med innovationsslussar för att stödja kommersialisering.



Riskkapitalet minskar nu
inom life science. Det ställer ännu högre krav på företagare att se över sina kunderbjudanden och satsa på affären parallellt med forskningen. Kanske utveckla mindre riskfyllda tjänster som spinn-off till huvudprojekten?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062