23948sdkhjf

Trettio nya företag på gång

Runt 70 av de anställda på Astra Zeneca i Lund har valt att starta egna företag. De flesta är inriktade på någon form av tjänster och konsultverksamhet. Ingen har hittills startat något eget läkemedelsutvecklingsprojekt.
Erika Medin arbetade med Astra Zenecas internkommunikation när beskedet om nedläggningen kom i mars 2010. Ett halvår senare fattade hon beslutet att starta eget i stället för att leta efter andra anställningar.

– Jag insåg att det fanns enormt många stödfunktioner jag kunde använda mig av om jag valde att starta eget, skulle jag söka nytt jobb skulle jag istället vara helt utlämnad till mig själv. När avgångsvederlagen dessutom blev så bra såg jag det som en chans jag inte kunde missa, berättar hon.

Tillsammans med runt 70 före detta Astra Zeneca-anställda som också valt att starta eget har hon bildat nätverket Supernova. Hittills har ett trettiotal företag startat eller är i startgroparna.

– Det är framför allt olika konsult- och tjänsteföretag. Det har blivit så eftersom Astra Zeneca inte lämnade efter sig några projekt eller patent. Det är en skillnad jämfört med när Ericsson lade ner här i Lund, de gav bort eller sålde en stor mängd patent som entreprenörer kunde bygga vidare på. Likadant var det när Pharmacia avvecklade i Uppsala, där knoppas också utvecklingsprojekt av. Men eftersom Astra Zeneca inte lade ner sin respirationsforskning utan bara flyttade den lämnade de inga sådana värden efter sig, säger Erika Medin.

Men Erika Medin tror på tjänsteföretag, och ser att de ligger i tiden.

– Det är en stor trend att de stora företagen lägger ut fler och fler delar av sin verksamhet på konsulter, säger hon.

Kristina Forsman-Semb har tagit fasta på den tanken. Tillsammans med ett par tidigare kollegor som alla arbetat med tidig forskning på Astra Zeneca har hon startat företaget Truly Translational. Affärsidén är att hjälpa företag att driva projekt från preklinisk fas fram till klinisk fas II.

– I och med att vi arbetat så länge inom Astra Zeneca vet vi hur ett stort företag tänker och vad de tittar på. Vi kan hjälpa små företag att utveckla sina projekt så att det blir attraktivt för det stora bolaget, säger hon.

– Vi har också ett brett nätverk runt om i världen som vi kommer kunna använda i början för att få kunder och projekt.

Företaget Red Glead Discovery är även det grundat av ett gäng kollegor från Astra Zenecas tidiga forskning. Deras fokus är istället att erbjuda kontraktsforskning i de tidigaste faserna, från idé till ett säkrat patent.

– Ambitionen är att driva hela projekt, men vi kan också tänka oss att göra kortare uppdrag i pågående projekt. Vi kan göra alla delar, säger Joakim Larsson, en av grundarna.

Han vittnar om den känslomässiga berg- och dalbana det innebär att bygga upp något eget från grunden.

– Det här var inget självklart val för någon av oss, men nu känns det mest spännande.

Både Truly Translational och Red Glead övervägde i början att ta sig an något eget utvecklingsprojekt i företagen. Men båda har valt att i stället fokusera på att sälja tjänster.

– Ska du driva ett eget projekt behövs rikskapital och det är svårt att få. Vi vill hellre bygga upp ett värde i bolaget först eftersom vi tror det blir lättare att ta in kapital då. Men vi hoppas fortfarande att vi ska kunna driva egna projekt på sikt, säger Joakim Larsson.

Från en helt annan del av Astra Zeneca har bolaget I-Mind bildats. Grundarna är experter på datahantering och arbetade med statistisk programmering på Astra Zeneca. För dem var beslutet att

starta eget enkelt.

– Vi bestämde oss dagen efter att beskedet om nedläggningen kom. Vi hade funderat på det ända sedan 2008, så för oss blev det mest en spark i baken, säger André Albrup.

Tanken är att företaget ska hjälpa olika life science-bolag med analys av data. Men hittills har kunderna lika mycket kommit från närliggande områden som livsmedelsföretag.

– Det finns många branscher som behöver den här kompetensen, så vi tänker rätt brett nu, säger André Albrup.

Alla räknar de med att regionen kommer växa och locka till sig fler internationella företag. De är inte särskilt oroliga för framtiden, även om de konstarerar att alla svängar känns betydligt mer i det lilla företaget. Och alla är de helt eniga om vad den största utmaningen är framåt.

– Det är marknadsföringen, defintivt. Att synas på rätt sätt och få tillräckligt med kunder för att kunna driva allt vidare, säger Joakim Larsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.159